Saturday, December 6, 2014

လူယုတ္မာ၊ လူမိုက္၊ လူလိမ္၊ လူရိုး၊ လူေအး ႏွင့္ လူအ



လူမိုက္သည္ လူယုတ္မာ၏ ေနာက္လိုက္ (သို႔) ေအာက္ဆြဲ ျဖစ္သည္။
လူေအးသည္ လူယုတ္မာအတြက္ ကစားစရာအရုပ္ ျဖစ္သည္။
လူယုတ္မာသည္ ဥာဏ္မ်ားသည္။ မာယာမ်ားသည္။ အမွန္အမွားကို ေဝဝါးရႈပ္ေထြးေအာင္ နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ လုပ္သည္။ သို႔မွသာ သူယုတ္မာသည္မ်ားကို ဖံုးကြယ္ႏိုင္မည္။ လူေတြ မ်က္ေစ့လည္မည္ ျဖစ္သည္။
အေဆာက္အဦးတစ္ခုကို တည္ေဆာက္ရာ၌ နည္းပညာသံုးရသည္။ စံနစ္က်ရသည္။ နည္းမွန္ လမ္းမွန္ တည္ေဆာက္ရသည္။ လွပေအာင္ တည္ေဆာက္ရသည္။ ႀကံ့ခိုင္ေအာင္ တည္ေဆာက္ရသည္။ ထို႔အတြက္ ရက္ေပါင္း လေပါင္းမ်ားစြာ ႀကာေအာင္ ေဆာက္ရသည္။ သို႔ေသာ္….
ဖ်က္ဆီးခ်င္လွ်င္ ဗံုးတစ္လံုးတည္းႏွင့္ မိနစ္ပိုင္းအတြင္း ျပားျပားဝပ္သြားေအာင္ ဖ်က္ဆီးပစ္လို႔ရသည္။ ေလယာဥ္ျဖင့္ ဝင္တိုက္ဖ်က္ဆီးခံရေသာ အေမရိကန္ World Trade Center သည္ ထင္ရွားေသာ ဥပမာတစ္ခုျဖစ္သည္။
လူျဖစ္လာလွ်င္ လူႏွင့္ လူ႔ပါတ္ဝန္းက်င္ မပါတ္သက္လို႔ မရ။ လူေတြထဲမွာ လူလိမ္ လူေကာက္ေတြ ပါမည္ ဆိုသည္ကို လူတိုင္း နားလည္သည္။ တကယ္တမ္းမွာ လူလိမ္လူေကာက္က လူေတြအားလံုးထဲမွာ လူနည္းစုျဖစ္သည္။ ထို႔ေႀကာင့္ လူတိုင္းကို လူလိမ္လူေကာက္လို သေဘာထားျပီး ဆက္ဆံလို႔ ျဖစ္သည္မဟုတ္။ ဤအခ်က္က ျပဳျပင္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္သည့္ အမွန္တရားျဖစ္သလို လူလိမ္လူေကာက္မ်ားအတြက္ အခြင့္အေရးလည္း ျဖစ္သည္။ လိမ္မည့္သူက စတင္ ခ်ဥ္းကပ္ကတည္းက လိမ္ဖို႔ ရည္ရြယ္ရင္း ရွိျပီးျဖစ္၍ အလိမ္ခံရမည့္သူထက္ တစ္ပန္းသာျပီးသား ျဖစ္သည္။ လိမ္ဖို႔ ဗ်ဴဟာ အခင္းအက်င္းကို ႀကိဳတင္တြက္ဆ စဥ္းစားျပီးသား ျဖစ္သည္။ လူလိမ္လူေကာက္မ်ားတြင္ ဂ်ိဳ(ခ်ိဳ) ပါသည္ မဟုတ္သျဖင့္ အေတြ႕အႀကံဳရင့္ေသာ လူလိမ္ကို ႀကိဳတင္သိဖို႔ အခြင့္အလမ္းနည္းသည္။
လူလိမ္သည္လည္း အကြက္က်က် ဥာဏ္မ်ားသည္ ျဖစ္ေသာေႀကာင့္ လူယုတ္မာနွင့္ သေဘာတရားတူသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ကြာျခားသည့္ အခ်က္မွာ လူလိမ္က လိမ္ဖို႔ႀကိဳးစားရံု သက္သက္ျဖစ္၍ လိမ္၍မရလွ်င္ လက္ေလွ်ာ့သြားမည္ ျဖစ္ေသာ္ျငား လူယုတ္မာကေတာ့ မရမခ်င္း ဆက္လက္၍ နည္းလမ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ယုတ္မာေနဦးမည္သာ ျဖစ္သည္။ လိုအပ္လွ်င္ လူမိုက္ကို သံုးပါလိမ့္မည္။ ဥာဏ္နည္းေသာေႀကာင့္ လူမိုက္ျဖစ္လာသည္ျဖစ္၍ လူယုတ္မာအယံုသြင္းသေလာက္ မစဥ္းမစားလုပ္မည္သာ ျဖစ္သည္။
အမတ္ႀကီး ဦးေပၚဦး ေျပာသလို ဘုရင္ႏွင့္ လူမိုက္တြင္ ဘုရင္က သတ္သင့္ မသတ္သင့္ စဥ္းစားဦးမည္ ျဖစ္၍ လူမိုက္ေလာက္ ေႀကာက္စရာမေကာင္း။ လူမိုက္ကား စဥ္းစားေနမည္ မဟုတ္။ စဥ္းစားတတ္လွ်င္ လူမိုက္ပင္ ျဖစ္လာမည္ မဟုတ္။ စဥ္းစဥ္းစားစား မိုက္သည္ဆိုလွ်င္လည္း လူမိုက္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ လူယုတ္မာဟုသာ ဆိုရေပေတာ့မည္။
ဆိုလိုသည္က အဖ်က္သမားမ်ားႏွင့္ တည္ေဆာက္သူမ်ားယွဥ္လွ်င္ အဖ်က္သမားသည္ အျမဲတစ္ပန္းသာေနသည္။ အဖ်က္သမား တစ္ခုဖ်က္လွ်င္ တည္ေဆာက္သူမ်ားက ၃-၄ ခု ျပန္လည္တည္ေဆာက္ႏိုင္မွသာ အဖ်က္သမားကို ႏွိမ္နင္းႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ သိပ္လြယ္သည့္ကိစၥေတာ့ မဟုတ္။
  
ႀကမ္းတိုက္ဝတ္အတြက္ ညစ္ပတ္ေပက်ံျခင္းသည္ ပံုမွန္သာျဖစ္သည္။ မည္မွ်ပင္ ထပ္မံညစ္ပတ္ေသာ္ျငား ထူးျခားလာမည္ မဟုတ္။ ဝတ္ေကာင္းစားလွ အျဖဴတစ္ထည္တြင္ ဆီကြက္တစ္ကြက္၊ အစြန္းအထင္းတစ္ခုသည္ ဧရာမျပႆနာျဖစ္သည္။ ႀကမ္းတိုက္ဝတ္ႏွင့္ ဝတ္ေကာင္းစားလွ ရန္ျဖစ္ႀကလွ်င္ ႀကမ္းတိုက္ဝတ္က တစ္ပန္းသာသည္မွာ အဆန္းမဟုတ္။ သူက ဝင္လံုးဖို႔ ဝန္ေလးေနမည္ မဟုတ္။ ဝတ္ေကာင္းစားလွကို သူ႕နည္းတူ ညစ္ပတ္သြားေအာင္ လုပ္ဖို႔နည္းလမ္းရွာဖို႔သာ ရွိသည္။ သူလည္းညစ္ပတ္ ကိုယ္လည္းညစ္ပတ္ ျဖစ္သြားသည္ႏွင့္ လူေတြမ်က္ေစ့ထဲတြင္ အားလံုးအတူတူ ျဖစ္သြားမည္မွာ ေသခ်ာသည္။ ထို႔ေႀကာင့္ သူ႕ကိုဝင္လံုးေအာင္ အႏုနည္းျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္မည္။ အႀကမ္းနည္းျဖင့္ ဝင္လံုးမည္။ ပို၍ပညာပါေသာ ႀကမ္းတိုက္ဝတ္သည္ သူ႕ဖါသာ ဝင္လံုး၍ ညစ္ပတ္သည့္ သေဘာေရာက္ေအာင္ ရန္စမည္။ မခံမရပ္ႏိုင္၍ ျပန္လည္တိုက္ခိုက္သည္ႏွင့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ ေအာင္ျမင္ျပီျဖစ္သည္။ တစ္ခ်က္ေလာက္ ပြတ္ လိုက္သည္ႏွင့္ အျမတ္ထြက္သူက ႀကမ္းတိုက္ဝတ္သာျဖစ္သည္။
လူအမ်ားစု၏ သေဘာကလည္း အဝတ္ျဖဴေပၚက ဆီကြက္ကိုသာ ပံုႀကီးခ်ဲ႕ႀကမည္သာ။ တစ္သက္လံုး ဘယ္ေလာက္ေကာင္းခဲ့သည္ ျဖစ္ေစ တစ္ခ်က္မွားသည္ႏွင့္ ေကာင္းခဲ့သမွ် ေရစုန္ေမ်ာေပေရာ့။ ဝါးကူထိုးဖို႔ ေစာင့္ေနသူမ်ားကလည္း အံုနွင့္က်င္းႏွင့္။ တစ္သက္လံုး ဆိုးခဲ့ေသာအရက္သမားႀကီး အရက္ကေလးတစ္ပတ္ေလာက္ ျဖတ္လိုက္သည္ႏွင့္ ဝိုင္းဝန္းခ်ီးက်ဴးကာ ဘုရားဒကာစာရင္းသြင္းလ်က္ ေကာင္းခ်ီးႀသဘာေပးႀကသည္မွာ ကိုယ္ေတြ႕။ တစ္ပတ္ေလာက္ႀကာျပီး ျပန္ေသာက္ျမဲ၊ ဆိုးျမဲ ျဖစ္ေတာ့လည္း ျပန္ျဖတ္ႏို္းႏို္းႏွင့္ ေခ်ာ့ေမာ့ေျပာႀကဦးမည္မွာ မုခ်။
ဆိုခဲ့သည့္ထဲတြင္ လူရိုး၊ လူေအးႏွင့္ လူအ က တစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ ရိုးလြန္းေတာ့ ေအးသည္။ ေအးလြန္းေတာ့ အ သည္ဟူသည့္ ျမန္မာစကားရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ ရိုးသားမႈကို ထိပါးပုတ္ခတ္သည့္သေဘာ သက္ေရာက္သည္ဟု ယူဆသျဖင့္ ႏွစ္သက္လွသည္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ ဤအဆိုကို အစားထိုးစရာ မရွိေသးသျဖင့္ နဂိုအတိုင္း လက္ခံထားပါသည္။ ရိုးသားမႈသည္ လူသားတစ္ေယာက္အတြက္ ပစၥပၸဳန္ႏွင့္ သံသရာအတြက္ပါ တန္ဖိုးအရွိဆံုး အေျခခံစိတ္ထားျဖစ္သည္။ ရိုးသားလွ်င္ ျဖဴစင္သည္ဟုသာ ဆိုခ်င္သည္။ သို႔ေသာ္ ႀကမ္းတိုက္ဝတ္အတြက္ အသံုးခ်ခံ ကစားစရာမျဖစ္ေအာင္ေတာ့ သတိထားရလိမ့္မည္။ 


တကယ္ေတာ့ လူယုတ္မာ၊ လူမိုက္၊ လူလိမ္၊ လူရိုးႏွင့္ လူေအးသည္ တစ္ေယာက္တည္း သို႔မဟုတ္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုတည္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ အေျခအေန အခ်ိန္အခါေပၚလိုက္ျပီး လူတစ္ဦးတည္းက အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းလဲေနသည္လည္း ရွိသည္။ တကယ့္ေလာကတြင္ အေကာင္းအဆိုးသည္ သီးသန္႔ကြဲျပားေနတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါ။ ေဒြးေရာယွက္တင္ ရွိေနသည္ကိုသာ အေတြ႕ရမ်ားပါသည္။ ဤအခ်က္ကို ဥာဏ္ေကာင္းေကာင္းႏွင့္ ပိုမိုရႈပ္ေထြးေအာင္ ဖန္တီးလိုက္ေသာအခါ အမွားအမွန္ကို အကန္႔ခြဲဖို႔ ခက္လာသျဖင့္ ရာခိုင္ႏႈန္းမည္မွ် မွန္သည္ မွားသည္ ဆိုသည့္အေပၚတြင္ အျငင္းအခုန္ ျဖစ္ႀက၊ စိတ္ဝမ္းကြဲတတ္ႀကပါသည္။
လူအ ကေတာ့ လူယုတ္မာအတြက္ လူမိုက္ကုန္ႀကမ္းသာ ျဖစ္သည္။

(သရုပ္ေဖၚပံုမ်ားကို Google မွ ယူသည္။)

ျမန္မာရဲႏွင့္ လူမိုက္သံသရာ

ရန္ကုန္ ေခတ္အဆက္ဆက္ သူ႔အပိုင္လိုက္ ၾကီးစိုး မင္းမူခဲ့ၾကတဲ့ လူမိုက္ႀကီးေတြ လမ္းမေတာ္ဖိုးတုတ္ ဗိုလ္တေထာင္ငမိုး၊ အဂၤလိပ္ေခတ္ လိုအပ္လို႔ အသံုးျပဳၾကတဲ့ လူမိုက္အပိုင္စား ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ လမ္းမေတာ အပိုင္မွာ ပုလိပ္က ဘိန္းခန္းေတြ၊ အရက္ဆိုင္ေတြ၊ ျပည့္တန္ဆာ အိမ္ေတြ ဖမ္းခ်င္ရင္ အပိုင္စားလူမိုက္ေတြ ေခၚယူညႇိႏိႈင္း ခဲ့ၾကရပါတယ္။

ေနာက္ပိုင္း ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီေခတ္ ပန္းဘဲတန္းက မူဆာတို႔၊ အီဆတ္တို႔၊ အလီတို႔၊ ပန္းဆိုးတန္းက ေရာင္စိန္ကဖီးမွာ မိုးေက်ာ္တို႔၊ ေက်ာ္၀င္းတို႔၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေစ်း အေနာက္ဘက္တန္းက ဘသန္းကဖီးမွာ ေဆး႐ံုးႀကီးလူမိုက္ ပီတာတို႔၊ အဘူးတို႔၊ ကာဆင္တို႔၊ အဲဒီေခတ္က ေလဟာျပင္ထဲ က်င္လည္က်က္စားခဲ့ၾကပါတယ္။ ဘူတာႀကီးဂံုးတံတားေအာက္မွာ ရွဲတမတ္ဆိုတာ အဲဒီေခတ္က ကိုမိုးေက်ာ္တို႔ ေက်ာ္၀င္းႀကီးတို႔ ေစာင့္ေရွာက္မႈေအာက္မွာ လႈပ္ရွားခဲ့ၾကတဲ့ လုပ္ရပ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ရန္ကုန္တိုင္း ေဒါင္းေတာင္း ၅ ၿမိဳ႕နယ္ဟာ လူဦးေရ အထူထပ္ဆံုးၿမိဳ႕လယ္ ႐ုပ္ရွင္႐ံုႀကီးေတြရွိလို႔ ခါးပိုက္ႏိႈက္၊ ျပည့္တန္ဆာႀကိဳးလိမ္ဂိုဏ္းသမားေတြ၊ ဖဲသံုးခ်ပ္သမားေတြ လႈပ္ရွားတဲ့ေနရာျဖစ္လို႔၊ ရဲတပ္ဖြဲ႕အင္အားနဲ႔ မလံု ေလာက္လို႔ ရဲေတြက လူမိုက္ေတြကိုၾကည့္႐ႈေစာင့္ေရွာက္ထားၿပီး လူမိုက္ လူမိုက္ခ်င္းထိန္းထားခဲ့ၾကရပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က လူမိုက္ေတြလည္း စည္းရွိပါတယ္။ ရဲေတြကလည္း စည္းရွိၾကပါတယ္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ခါးပိုက္ႏႈိက္ေလာကကို ေၾကးမံုတို႔ ႀကီးစိုးထားတဲ့အခ်ိန္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က ခါးပိုက္ႏိႈက္ေတြဟာ ေစ်းထဲႏိႈက္သူက ေစ်းထဲပဲ ႏိႈက္ပါတယ္။ ကားေပၚႏႈိက္သူက ကားေပၚပဲ ႏိႈက္ပါတယ္။ ဘုရားပြဲ လမ္းေပၚႏိႈက္သူကလည္း မိမိတို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ နယ္ေျမေတြမွာပဲ ႏိႈက္ၾကပါတယ္။ ကားေပၚမွာ ခါးပိုက္ႏိႈက္ခံရရင္ ဘယ္ကားလိုင္း၊ ဘယ္မွတ္တိုင္ ႏိႈက္ခံရတယ္ဆိုက ေျမနီကုန္း တပင္ေရႊထီး႐ုပ္ရွင္႐ံုးနားက “ေခတ္သစ္”လက္ဘက္ရည္ဆိုင္မွာ ထိုင္ေနတတ္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေၾကးမံုဆီေမးရင္ သိပါတယ္။ တာေမြဘက္က တာေမြသခ်ႋဳင္းႀကီးထဲက ဇရပ္မွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တၿမိဳ႕လံုး ၿမိဳ႕နယ္အလိုက္ မနက္သူခိုး၊ ညသူခိုး၊ ေန႔လယ္ သူခိုးေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈကိုသိေနတဲ့ ယကၡႀကီးဆိုတဲ့ လူမိုက္ႀကီးတေယာက္ ရွိပါတယ္။
သူ႔အပိုင္ထဲ သူမသိဘဲ ၀င္ခိုးလို႔ကေတာ့ ရဲလက္ထဲခ်က္ခ်င္းအပ္ပါတယ္။
သူခိုးေတြအားလံုး အဲဒီ ယကၡႀကီးဆီမွာ ဆက္ေၾကးေပးၾကရပါတယ္။

အဲဒီပုဂ္ၢိဳလ္ေတြ ဦးသန္႔အေရးအခင္းအၿပီး စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခံလိုက္ၾကရပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ရဲဘက္စခန္းေရာက္ ငွက္ဖ်ားျဖစ္ၿပီး ေသဆံုး ၁၉၇၅၊ ၁၉၇၆ ပတ္၀န္းက်င္ၿမိဳ႕လယ္ လူဆိုးတခ်ဳိ႕ ေပ်ာက္ဆံုးခ့ဲၾကေပမယ့္ ရြက္ပံုးသီး လူမိုက္ေတြ ခါးေခါင္းေဆာင္ေတြကေတာ့ အေျခအေနအခ်ိန္အခါကို ေစာင့္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။

လွည္းတန္း (ကမာရြတ္)ကတၱသရာတို႔ ရမ္းကားတို႔၊ ကမာရြတ္ႀကီးတို႔ စိုးသိန္းႀကီးတို႔ ကိုေက်ာက္ခဲတို႔၊ ခရမ္းတို႔ တေၾကာထလာၾကပါတယ္။ ခါးေခါင္းေဆာင္ႀကီးျမင့္တို႔ ဆင္မလိုက္ ၀က္သတ္႐ံုအနီး က်င္လည္ေနၾကတဲ့ ဆင္မလိုက္လူမိုက္အုပ္စုေတြ၊ အခု ဘုရင့္ေနာင္လမ္းႀကီး မေဖာက္ခင္ သံႀကိဳးတိုင္က ကိုတိုးလိႈင္ႀကီးတို႔ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ညေစ်းအမွီျပဳၿပီး လႈပ္ရွားၾကတဲ့ ကပၸလီတို႔ ကိုႏြားႀကီး (စံၿငိမ္း)တို႔ အုပ္စုေတြ ႀကံေတာသခ်ႋဳင္းထဲ ေဆးေျခာက္တထုပ္ ၅/ိ နဲ႔ျဖန္႔တဲ့ ပိုးဟပ္ျဖဴတို႔၊ ေအာင္၀င္းတို႔၊ ၀င္းႏိုင္တို႔ အုပ္စုေတြ ကိုယ့္အပိုင္ ကိုယ့္ေနရာ ကိုယ့္ေဒသမွာပဲ မင္းမူမိုက္ၾကပါတယ္။

လူမိုက္ေခါင္းေဆာင္ေအာင္၀င္းတို႔ဆိုရင္ ““ဒို႔က လူမိုက္၊ လူမိုက္ အလုပ္ပဲ လုပ္တယ္။ မယုတ္မာဘူး””လို႔ အၿမဲေျပာပါတယ္။ လိုအပ္လို႔ ရဲကေခၚရင္ ေအးခ်မ္းစြာသြားပါတယ္။ အဖမ္းခံရရင္လည္း ေထာင္ထဲမွာ ေနရာရွိၿပီးသားျဖစ္လို႔ ထြက္ေျပးတာတို႔ ရဲကိုျပန္ခုခံတာတို႔ မရွိခဲ့ပါ။ လိုအပ္လို႔ ရဲေခၚရင္ ေတြ႕တယ္။ အဖမ္းခံတယ္။ သူ႔အပိုင္နဲ႔သူ လူမိုက္ရွိၾကေပမယ့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ လူထုကို ထိတ္လန္႔ေအာင္ က်ီးလန္႔စာစားျဖစ္ေအာင္ မလုပ္ခဲ့ပါဘူး။

၈၈ အေရးအခင္းအၿပီး စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေခတ္မွာ လူမိုက္လက္သစ္ေတြ ယုတ္မာၾကတယ္၊ ႐ိုင္းစိုင္းလာၾကပါတယ္။ အေရးအခင္းၿပီးခါစ ၁၉၈၉ နဲ႔ ၁၉၉၀ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းအထိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ေနရာအႏွံ႔ နံနက္ ေ၀လီေ၀လင္း ညမိုးခ်ဳပ္စ အခ်ိန္ေတြမွာ လမ္းခရီးသြားေတြဆီက ပါပေလကာကားနဲ႔ အုပ္စုတစု ဆြဲႀကိဳးျဖတ္၊ ပိုက္ဆံအိတ္လုေျပးတဲ့ျဖစ္စဥ္ေတြ လိႈင္ၿမိဳ႕နယ္ ဘူတာ႐ံုလမ္းဘက္တို႔မွာဆိုရင္ ပဲျပဳတ္သည္ကအစ နံနက္ ေ၀လီေ၀လင္း အလုခံရတာေတြ ျဖစ္ပြားခဲ့ပါတယ္။ ရဲက ဖမ္းရင္ ရဲကို ျပန္ခုခံတယ္။

လိႈင္ဘက္မွာ ငရွဥ္တို႔၊ ေခါေလးတို႔၊ ၀က္ကေလးတို႔ ခါးေခါင္း ဆာင္ႀကီးျမင့္အဖြဲ႕ေတြ ပစၥည္းလုတယ္။ မေပးရင္ ရန္ျပဳတယ္။ ဆိုက္ကား လုိခ်င္လို႔ ဆိုက္ကားသမားကိုသတ္တဲ့ ငမိုးတို႔လို လူမိုက္ေတြ ေပၚလာပါတယ္။

အေရးအခင္းကာလ ဂိုဏ္းစတားႀကီးတဦးက ေမြးခဲ့တဲ့ စိုးျမတ္တို႔ ဆိုရင္ ေထာင္က တရား႐ံုးကို ႐ံုးထုတ္တဲ့အခ်ိန္ အခ်ဳပ္ကားရဲ႕ေခါင္းခန္းမွာ စီး၊ အိမ္ကိုျပန္ ေရမိုးခ်ဳိး ထမင္းစားၿပီးမွ ဘားလမ္းတရား႐ံုးကို တရားရင္ ဆိုင္ဖို႔သြားတဲ့ အေျခအေနထိ အဲဒီကာလက ရဲေတြစည္းေဖာက္ခဲ့ၾကပါတယ္။

အဓိကက စစ္ေထာက္လွမ္းေရးကေမြးတဲ့ လူမိုက္ ဒုစ႐ိုက္သမားနဲ႔ ရဲကေမြးထားတဲ့ ဒုစ႐ိုက္သမားေတြ အာဏာလုနယ္ပယ္ခ်ဲ႕ထြင္ရာကအစ လူမိုက္ေလာက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ေခါင္းေထာင္ႀကီးစိုးလာခဲ့တာ ယေန႔အုပ္စုဖြဲ႕ အႏိုင္က်င့္ဗိုလ္က်တဲ့အဆင့္ေရာက္လာပါၿပီ။ ေစ်းေတြမွာ စည္ပင္ရဲေတြ၊ စည္ပင္၀န္ထမ္းေတြက မတရားလုပ္ျခင္းကို ခံရတဲ့ ေစ်းသူေစ်းသားေတြက သီရိမဂၤလာေစ်းေခတ္က ၾကည့္ျမင္တိုင္တဖက္ကမ္းက လူမိုက္ေတြကို ဆက္ေၾကးေပးငွားၿပီး ဘ၀လံုၿခံဳေရးအတြက္ ဖန္တီးၾကပါတယ္။ လူေတြ စီးပြားေရးအဆင္မေျပၾကေတာ့ အရက္ဆိုင္ဖြင့္ ၂ လံုး၊ ၃ လံုး ဒိုင္ကိုင္၊ ျပည့္တန္ဆာလုပ္ငန္းေတြလုပ္၊ အႏွိပ္ခန္းေတြဖြင့္ အဲဒီလိုေနရာေတြမွာ တာ၀န္က်တဲ့ ရဲေတြကဆက္ေၾကးယူ၊ ၿမိဳ႕နယ္တခုမွာ ခ်ဲဒိုင္တဦးရွိရင္ စခန္းတခုလံုးက အေထြေထြ ကင္းေစာင့္တဲ့ရဲကအစ ဆက္ေၾကးေတာင္း ၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ စီမံခ်က္ရွိတယ္ဆိုၿပီး ဖမ္းၾကပါတယ္။ ေပးလည္းေပးရ အဖမ္းလည္းခံရေတာ့ ရဲနဲ႔မကင္းရာမကင္းေၾကာင္း လုပ္ကိုင္စားေသာက္ရသူေတြက လူမိုက္ေတြေမြးၾကပါတယ္။ ရန္ကင္းမွာ ၀င္တိုက္မိလို႔ ရက္ရက္စက္စက္ သတ္သူက ကံဘဲ့လူမိုက္ျဖစ္တဲ့အျပင္ ရန္ကင္း ကံဘဲ့ထဲမွာရွိတဲ့ ရဲနဲ႔မကင္းရာမကင္းေၾကာင္း လုပ္စားသူေတြက ေမြးထားတဲ့လူမိုက္၊ ရဲလာရင္ တာ၀န္ခံေျဖရွင္းေပးသူတေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။

စာေရးသူတို႔သိတဲ့ ၁၉၈၃ နဲ႔ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္အထိ ကာလရဲေတြဟာ သစၥာရွိၾကပါတယ္။ တေယာက္က တာ၀န္ယူထားရင္ တေယာက္နဲ႔ၿပီးပါတယ္။ ဘယ္သူ႔မွလာမဖမ္းပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရဲတပ္ဖြဲ႕ႀကီး ပ်က္စီးသြား ရတာ ေနျပည္ေတာ္ရဲလို႔ေခၚတဲ့ စစ္တပ္ကအသြင္ေျပာင္းလာတဲ့ ရဲေတြ လက္ထက္မွာ ရဲတပ္ဖြဲ႕ႀကီး စတင္ပ်က္စီးေတာ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စာေရးသူ ႀကံဳဖူးတဲ့ အျဖစ္အပ်က္တခုဆိုရင္ ဗဟန္းၿမိဳ႕နယ္ဘက္မွာ အေရးအခင္း ၿပီးခါးစက တပ္ကေရာက္လာတဲ့ ရဲအရာရွိအခ်ဳိ႕ မူးယစ္ရာဇာအိမ္မွာ အရက္၀ိုင္း ဖြဲ႕ပါတယ္။ လိုင္းေၾကးလည္း ယူပါတယ္။ ေရခ်ဳိးခါနီး ဆပ္ျပာမရွိလို႔ အက်ႌခၽြတ္နဲ႔ စက္ဘီးစီးလာၿပီး ဘိန္းရာဇာကို ကိုယ္တိုက္ဆပ္ျပာ၀ယ္ခိုင္းပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဖမ္းခ်င္တဲ့ အခ်ိန္ဖမ္းျပန္ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း ဆက္ ေၾကးလာေရာက္ေထာင္းတဲ့ ရဲကို ပါး႐ိုက္လႊတ္တဲ့ အျဖစ္ေတြ လိုင္းေၾကးယူၿပီး ဖမ္းခိုင္းတဲ့ ရ၀တလူႀကီးေတြကို ဓားနဲ႔ခုတ္တဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြ ျဖစ္တာျမင္ခဲ့ရဖူးပါတယ္။ စစ္တပ္မွ အသြင္ေျပာင္းလာတဲ့ ရဲက ရဲဘ၀ပ်က္ ေစေတာ့တာပါပဲ။

စာေရးသူအေနနဲ႔ ရဲတပ္ဖြဲ႕ႀကီး သိကၡာက်ေအာင္ ေရးသားျခင္း မဟုတ္ပါ။ ရဲထဲမွာ လစာတခုတည္း မွီခိုစားေသာက္တဲ့ ရဲေတြရွိသလို လာဘ္လာဘကို ေမွ်ာ္ကိုးၿပီး ရဲလုပ္တဲ့လူေတြလည္း အမ်ားႀကီးရွိေနပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျပင္ျပင္ အက်င့္ေတြေတာ့ ေျပာင္းမည္မဟုတ္ပါ။ အခု လိႈင္သာယာဘက္မွာ လူမိုက္ဂိုဏ္းႀကီးတဂိုဏ္းကို လက္နက္ (ဓား) အလက္ ၄၀ ေလာက္နဲ႔ ဖမ္းမိတဲ့သတင္း ဖတ္လိုက္ရပါတယ္။ ၀မ္းလည္းသာပါတယ္။ ဂုဏ္လည္း ယူပါတယ္။

အေရးအခင္းမျဖစ္ခင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ခ်ဲဒိုင္ေတြကို ခ်ဲမထြက္ခင္ ညဘက္မ်ဳိးေတြမွာ လူမိုက္ေတြေပါတဲ့ၿမိဳ႕နယ္ေတြကို လိုင္းေၾကးရမထားတဲ့ ရဲအခ်ဳိ႕၀င္ဖမ္းၾကပါတယ္။ ျပန္လည္ခုခံတယ္ဆိုတာ သဲ့သဲ့ေလးေတာင္ မၾကားခဲ့ရပါဘူး။ စစ္ေထာက္လွမ္းေရးေခတ္ေရာက္မွ ဆြယ္မွဴးေတြ ေမြးထားတဲ့သတင္းေပး ဒုစ႐ိုက္သမားေတြကို သူတို႔စစ္ေထာက္လွမ္းေရး ဆြယ္မွဴးေတြက “မင္းတို႔ကို ရဲလာဖမ္းရင္ ႐ိုက္လႊတ္”လို႔မွာထားရာကအစ လူမိုက္ေတြ ႀကီးစိုးခဲ့ေသာ ယေန႔အျဖစ္အပ်က္မ်ဳိး ရဲေတြ ရင္ဆိုင္ေနရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ယာဥ္ထိန္းရဲေတြက ဖမ္းခ်င္တဲ့ကားက်ေတာ့ ဖမ္းတယ္။ မဖမ္းခ်င္တဲ့သူက်ေတာ့ မဖမ္းဘူး။ ဒါေတြကို လမ္းေတြေပၚမွာ ကားေမာင္းေနတဲ့ ယာဥ္ေမာင္းေတြက ျမင္ေတြ႕ၾကရေတာ့ ယာဥ္ထိန္းကို ရန္ျပဳခုခံတဲ့ အျဖစ္ေတြ ျဖစ္လာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ တေလာေလးက လိႈင္သာယာ မီးခြက္ေစ်းနားမွာ ဖဲဒိုင္ခံစားတဲ့အိမ္ကို ရဲ၀င္ဖမ္းေတာ့ အဖမ္းခံရသူက ဖုန္းဆက္လိုက္တာ လက္နက္ကိုင္ လူမိုက္တစုေရာက္လာၿပီး ရဲကိုဓားနဲ႔လိုက္ခုတ္လို႔ ရဲေတြထြက္ေျပးခဲ့ရတဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြဟာ ရဲေတြစည္းေဖာက္လို႔ျဖစ္ေၾကာင္း သိခဲ့ရပါတယ္။ ဆက္ေၾကးယူတဲ့သူကတဖြဲ႕၊ ဖမ္းတဲ့သူကတဖြဲ႕၊ ဒါေၾကာင့္ ဥပေဒနဲ႔မကင္းရာမကင္းေၾကာင္း လုပ္စားသူေတြက လူမိုက္ေတြေမြးထားျခင္းကစၿပီး အခုလို လူမိုက္ေတြ သက္ဆိုးရွည္လာျခင္းျဖစ္ကာ တဖက္က စည္းမေစာင့္လို႔ တဖက္က စည္းေဖာက္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ရဲစစ္စစ္က ရဲအလုပ္စစ္စစ္မွန္မွန္လုပ္ရင္ ရဲလို႔အသံၾကားတာနဲ႔ ဒုစ႐ိုက္သမားလႈပ္၀ံ့မွာ မဟုတ္ပါ။ ယူလည္းယူေသး ဖမ္းလည္းဖမ္းေသးဆိုရင္ေတာ့ ဒံုရင္းအတိုင္းပဲ ျဖစ္ေနမွာပါ။