ကုသုိလ္သံုးမ်ဳိး
၁။ ကာမကုသုိလ္ = တပ္မက္ျခင္းတင္းလင္းရွိေသာ
ေကာင္းမႈ။
၂။ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္ = တပ္မက္ျခင္းကို စ်ာန္ျဖင့္
ပယ္၍ခံစားေသာေကာင္းမႈ။
၃။ ေလာကုတၱရာကုသုိလ္ = တပ္မက္ျခင္းကိုမဂ္ျဖင့္
အၿပီးပယ္၍ ခံစားေသာေကာင္းမႈ။
တစ္ဖန္ ၄င္းသံုးခုကိုသိကၡာတင္၍ ျပဳစီရင္လုိက္ေသာ
အခါ
၁။ သီလ၌တည္၍ျပဳက်င့္ေနေသာ ကာမကုသုိလ္။
၂။ သမာဓိ၌တည္၍ျပဳက်င့္ေနေသာ ကာမကုသုိလ္။
၃။ ပညာ၌တည္၍ျပဳက်င့္ေနေသာ ကာမကုသိုလ္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ထိုသံုးမ်ဳိးတို႔တြင္ ပညာယွဥ္ကာမ
ကုသုိလ္သည္သာ အျမတ္စားတိဟိတ္ဥကၠ႒ကုသုိလ္
ပြားနည္းတည္း။
၁။ သီလစ်ာန္၌တည္၍ ုျပဳက်င့္ေနေသာမဟဂၢဳတ္
ကုသိုလ္။
၂။ သမာဓိစ်ာန္၌တည္၍ ျပဳက်င့္ေနေသာမဟဂၢဳတ္
ကုသိုလ္။
၃။ ပညာစ်ာန္၌တည္၍ျပဳက်င့္ေနေသာ မဟဂၢဳတ္
ကုသိုလ္။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ ဤသံုးမ်ဳိး၌လည္း ပညာယွဥ္မဟဂၢဳတ္
ကုသုိလ္သည္သာ အျမတ္ဆံုးတည္း။
၁။ မဂ္သီလ၌တည္၍ ျပဳက်င့္ေနေသာ ေလာကုတၱရာ
ကုသုိလ္။
၂။ မဂ္သမာဓိ၌တည္၍ ျပဳက်င့္ေနေသာ ေလာကုတၱရာ
ကုသိုလ္။
၃။ မဂ္ပညာ၌တည္၍ ျပဳက်င့္ေနေသာ ေလာကုတၱရာ
ကုသိုလ္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤသံုးမ်ဳိး၌လည္း မဂ္သီလသည္
ေသာတာပတၱိမဂ္၊ သကဒါဂါမိမဂ္မ်ား၌တည္၊ မဂ္
သမာဓိသည္ မဂ္သမာဓိ၌တည္။ မဂ္ပညာကား
အရဟတၱဖိုလ္၌တည္ရာ မဂ္ပညာယွဥ္တြဲေနေသာ
ေလာကုတၱရာကုသိုလ္သည္သာ အထြတ္အထိပ္
တည္း။ ဤကားလက္ပြားကုသုိလ္ကိုးပါးတည္း။
က်င့္ရာ၌ႏွစ္မ်ဳိး
အထက္ပါသံုးမ်ဳိးကိုးေထြေသာေကာင္းမႈမ်ားကို
ျဖည့္က်င့္ရာ၌ကား
၁။ စရဏအက်င့္ = ျပင္ပအကုသုိလ္၀င္ခြင့္မေပး
ေသာ အက်င့္။
၂။ ၀ိဇၨာအက်င့္ = အတြင္းေနအကုသိုလ္ပယ္သတ္
ေပးေသာအက်င့္။
သို႔မဟုတ္ ကုသုိလ္ျဖစ္႐ုံက်င့္ျခင္းႏွင့္တိုးပြားသည္
အထိက်င့္ျခင္းႏွစ္မ်ဳိး။
စရဏႏွင့္၀ိဇၨာ သိကၡာႏွင့္ယွဥ္တြဲလုိက္ေသာအခါ
ထို၀ိဇၨာစရဏက်င့္စဥ္တြင္လည္း
၁။ သီလ၌တည္ေသာ စရဏအက်င့္။
၂။ သမာဓိ၌တည္ေသာ စရဏအက်င့္။
၃။ ပညာ၌တည္ေသာ စရဏအက်င့္ ေပါင္း သံုးဆင့္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၄င္းတို႔တြင္ သာမာန္မိ႐ိုးဖလာမ်ား၏
သီလသည္ စရဏသီလမွ်သာျဖစ္၏။ ထိုသာမန္
သီလတြင္ ဂုဏ္ေတာ္ေမတၱာတစ္ပါးပါးအၾကား
စိတ္ကို သြင္းႏွစ္ထားႏုိင္႐ုံမွ်သည္ စရဏသမာဓိ
အရာ၀င္၏။ ထိုသမာဓိမွ ေက်ာ္လႊား အဘိညာဥ္
ခြင္ တက္ႏုိင္ပါမူကား စရဏပညာအရာပင္တည္း။
တစ္ဖန္လည္း
၁။ သီလ၌တည္ေသာ ၀ိဇၨာအက်င့္။
၂။ သမာဓိ၌တည္ေသာ ၀ိဇၨာအက်င့္။
၃။ ပညာ၌တည္ေသာ ၀ိဇၨာအက်င့္ ေပါင္းသံုးဆင့္။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ ခႏၶာဉာဏ္ဆင့္ ကမၼ႒ာန္းအက်င့္
က်င့္ရာတြင္ ႐ႈကြက္တြင္း၀ယ္ အမွတ္မွအမွတ္သို႔
ခ်ည္း ဆက္က်ေနေတာ့ကာ ႏႈတ္မေသာင္းက်န္း
ကိုယ္စိတ္တို႔ မရမ္းေတာ့လွ်င္ ၀ိဇၨာသီလ။
သမၼႆနဉာဏ္မွ သစၥာႏုေလာမတိုင္ေအာင္သည္
၀ိဇၨာသမာဓိ။
မဂ္ေလးဆင့္ ဖိုလ္ေလးဆင့္တို႔ကား ၀ိဇၨာပညာ။
ဤသို႔ခြဲေ၀ရရာ
၀ိဇၨာယွဥ္ပညာကား အစြာဆံုးတည္း။
အထက္ပါစရဏႏွင့္ ၀ိဇၨာက်င့္စရာ ေျခာက္ဆင့္
တို႔ျဖင့္ ထုိသံုးမ်ဳိးကိုးေထြေသာ ကုသိုလ္တို႔ကို
ျပဳက်င့္ပါေခ်ေသာ္
၁။ ကာမကုသိုလ္၌လည္း သုစ႐ုိက္ဆယ္ပါး
ပုညကိရိယာ၀တၳဳဆယ္ပါး အားလံုးပင္ပါသြား
ေတာ့ေခ်ၿပီ။
၂။ မဟဂၢဳတ္ကုသုိလ္၌လည္း နည္းအတူပင္
ရွိေခ်၏။
၃။ ေလာကုတၱရာကုသုိလ္၌လည္း ၄င္းအတိုင္း
ပင္မွတ္ယူရာသည္။
သံုးမ်ဳိးကိုးဆင့္တို႔က တစ္မ်ဳိး သုစ႐ုိက္တို႔က
တစ္ဖံု၊ ပုညကိရိယာမ်ားက တစ္သန္႔မဟုတ္
ၾကပါကုန္။ ပမာဆိုရေသာ္
ထမင္း၀ိုင္းႀကီးတစ္၀ိုင္းအတြင္း၀ယ္
ထမင္းကား ဒိုင္ခံ၊ ဟင္းသံုးခြက္အရန္ထား
စားမည္ျပဳရာ ဟင္းတစ္မ်ဳိးတစ္မ်ဳိးလွ်င္သူႏွင့္
ဟပ္စပ္ရာ ဆီ၊ ဆား၊ ခ်င္း၊ င႐ုတ္၊ နႏြင္း၊
ၾကက္သြန္မ်ားကိုယ္စီပါလ်က္က ရွိၾကေခ်၏။
ထိုထမင္း ထိုဟင္းမ်ား နယ္ဖတ္၍ ခြံ႕ေပးလုိက္
ေသာအခါ တစ္မ်ဳိးစီအလုိက္ ၀ါးရကိုက္ရလုပ္ရ
ေတာ့၏ေလာ။
မဟာေဗာဓိၿမိဳင္ဆရာေတာ္
၀န၀ါသီေဉယ်ဓမၼသာမိေထရ္
အခါ
၁။ သီလ၌တည္၍ျပဳက်င့္ေနေသာ ကာမကုသုိလ္။
၂။ သမာဓိ၌တည္၍ျပဳက်င့္ေနေသာ ကာမကုသုိလ္။
၃။ ပညာ၌တည္၍ျပဳက်င့္ေနေသာ ကာမကုသိုလ္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ထိုသံုးမ်ဳိးတို႔တြင္ ပညာယွဥ္ကာမ
ကုသုိလ္သည္သာ အျမတ္စားတိဟိတ္ဥကၠ႒ကုသုိလ္
ပြားနည္းတည္း။
၁။ သီလစ်ာန္၌တည္၍ ုျပဳက်င့္ေနေသာမဟဂၢဳတ္
ကုသိုလ္။
၂။ သမာဓိစ်ာန္၌တည္၍ ျပဳက်င့္ေနေသာမဟဂၢဳတ္
ကုသိုလ္။
၃။ ပညာစ်ာန္၌တည္၍ျပဳက်င့္ေနေသာ မဟဂၢဳတ္
ကုသိုလ္။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ ဤသံုးမ်ဳိး၌လည္း ပညာယွဥ္မဟဂၢဳတ္
ကုသုိလ္သည္သာ အျမတ္ဆံုးတည္း။
၁။ မဂ္သီလ၌တည္၍ ျပဳက်င့္ေနေသာ ေလာကုတၱရာ
ကုသုိလ္။
၂။ မဂ္သမာဓိ၌တည္၍ ျပဳက်င့္ေနေသာ ေလာကုတၱရာ
ကုသိုလ္။
၃။ မဂ္ပညာ၌တည္၍ ျပဳက်င့္ေနေသာ ေလာကုတၱရာ
ကုသိုလ္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤသံုးမ်ဳိး၌လည္း မဂ္သီလသည္
ေသာတာပတၱိမဂ္၊ သကဒါဂါမိမဂ္မ်ား၌တည္၊ မဂ္
သမာဓိသည္ မဂ္သမာဓိ၌တည္။ မဂ္ပညာကား
အရဟတၱဖိုလ္၌တည္ရာ မဂ္ပညာယွဥ္တြဲေနေသာ
ေလာကုတၱရာကုသိုလ္သည္သာ အထြတ္အထိပ္
တည္း။ ဤကားလက္ပြားကုသုိလ္ကိုးပါးတည္း။
က်င့္ရာ၌ႏွစ္မ်ဳိး
အထက္ပါသံုးမ်ဳိးကိုးေထြေသာေကာင္းမႈမ်ားကို
ျဖည့္က်င့္ရာ၌ကား
၁။ စရဏအက်င့္ = ျပင္ပအကုသုိလ္၀င္ခြင့္မေပး
ေသာ အက်င့္။
၂။ ၀ိဇၨာအက်င့္ = အတြင္းေနအကုသိုလ္ပယ္သတ္
ေပးေသာအက်င့္။
သို႔မဟုတ္ ကုသုိလ္ျဖစ္႐ုံက်င့္ျခင္းႏွင့္တိုးပြားသည္
အထိက်င့္ျခင္းႏွစ္မ်ဳိး။
စရဏႏွင့္၀ိဇၨာ သိကၡာႏွင့္ယွဥ္တြဲလုိက္ေသာအခါ
ထို၀ိဇၨာစရဏက်င့္စဥ္တြင္လည္း
၁။ သီလ၌တည္ေသာ စရဏအက်င့္။
၂။ သမာဓိ၌တည္ေသာ စရဏအက်င့္။
၃။ ပညာ၌တည္ေသာ စရဏအက်င့္ ေပါင္း သံုးဆင့္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၄င္းတို႔တြင္ သာမာန္မိ႐ိုးဖလာမ်ား၏
သီလသည္ စရဏသီလမွ်သာျဖစ္၏။ ထိုသာမန္
သီလတြင္ ဂုဏ္ေတာ္ေမတၱာတစ္ပါးပါးအၾကား
စိတ္ကို သြင္းႏွစ္ထားႏုိင္႐ုံမွ်သည္ စရဏသမာဓိ
အရာ၀င္၏။ ထိုသမာဓိမွ ေက်ာ္လႊား အဘိညာဥ္
ခြင္ တက္ႏုိင္ပါမူကား စရဏပညာအရာပင္တည္း။
တစ္ဖန္လည္း
၁။ သီလ၌တည္ေသာ ၀ိဇၨာအက်င့္။
၂။ သမာဓိ၌တည္ေသာ ၀ိဇၨာအက်င့္။
၃။ ပညာ၌တည္ေသာ ၀ိဇၨာအက်င့္ ေပါင္းသံုးဆင့္။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ ခႏၶာဉာဏ္ဆင့္ ကမၼ႒ာန္းအက်င့္
က်င့္ရာတြင္ ႐ႈကြက္တြင္း၀ယ္ အမွတ္မွအမွတ္သို႔
ခ်ည္း ဆက္က်ေနေတာ့ကာ ႏႈတ္မေသာင္းက်န္း
ကိုယ္စိတ္တို႔ မရမ္းေတာ့လွ်င္ ၀ိဇၨာသီလ။
သမၼႆနဉာဏ္မွ သစၥာႏုေလာမတိုင္ေအာင္သည္
၀ိဇၨာသမာဓိ။
မဂ္ေလးဆင့္ ဖိုလ္ေလးဆင့္တို႔ကား ၀ိဇၨာပညာ။
ဤသို႔ခြဲေ၀ရရာ
၀ိဇၨာယွဥ္ပညာကား အစြာဆံုးတည္း။
အထက္ပါစရဏႏွင့္ ၀ိဇၨာက်င့္စရာ ေျခာက္ဆင့္
တို႔ျဖင့္ ထုိသံုးမ်ဳိးကိုးေထြေသာ ကုသိုလ္တို႔ကို
ျပဳက်င့္ပါေခ်ေသာ္
၁။ ကာမကုသိုလ္၌လည္း သုစ႐ုိက္ဆယ္ပါး
ပုညကိရိယာ၀တၳဳဆယ္ပါး အားလံုးပင္ပါသြား
ေတာ့ေခ်ၿပီ။
၂။ မဟဂၢဳတ္ကုသုိလ္၌လည္း နည္းအတူပင္
ရွိေခ်၏။
၃။ ေလာကုတၱရာကုသုိလ္၌လည္း ၄င္းအတိုင္း
ပင္မွတ္ယူရာသည္။
သံုးမ်ဳိးကိုးဆင့္တို႔က တစ္မ်ဳိး သုစ႐ုိက္တို႔က
တစ္ဖံု၊ ပုညကိရိယာမ်ားက တစ္သန္႔မဟုတ္
ၾကပါကုန္။ ပမာဆိုရေသာ္
ထမင္း၀ိုင္းႀကီးတစ္၀ိုင္းအတြင္း၀ယ္
ထမင္းကား ဒိုင္ခံ၊ ဟင္းသံုးခြက္အရန္ထား
စားမည္ျပဳရာ ဟင္းတစ္မ်ဳိးတစ္မ်ဳိးလွ်င္သူႏွင့္
ဟပ္စပ္ရာ ဆီ၊ ဆား၊ ခ်င္း၊ င႐ုတ္၊ နႏြင္း၊
ၾကက္သြန္မ်ားကိုယ္စီပါလ်က္က ရွိၾကေခ်၏။
ထိုထမင္း ထိုဟင္းမ်ား နယ္ဖတ္၍ ခြံ႕ေပးလုိက္
ေသာအခါ တစ္မ်ဳိးစီအလုိက္ ၀ါးရကိုက္ရလုပ္ရ
ေတာ့၏ေလာ။
မဟာေဗာဓိၿမိဳင္ဆရာေတာ္
၀န၀ါသီေဉယ်ဓမၼသာမိေထရ္
No comments:
Post a Comment