Saturday, October 11, 2014

အေမာဟ (ပညာ) အေၾကာင္း (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၂၇)


အေမာဟဟူသည္ ဉာဏ္ပညာတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ “ပညာဉာဏ္မူ၊ အေမာဟဟူ၏”ဟုဆိုခဲ့သည္။ ေမာဟက ဖံုးလႊမ္းကြယ္ကာ ထားေသာအရာဟူသမွ်ကို ဤဉာဏ္ပညာဟု ေခၚေသာ အေမာဟက မဖံုးကြယ္ႏုိင္ေအာင္ စြမ္းႏုိင္သမွ် ထုတ္ေဖာ္ျပသျဖင့္ အမွန္ကိုသိရေလသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ေမာဟႏွင့္ အေမာဟသည္ “ခင္ပုတ္ႏွင့္ က်ီး”ကဲ့သို႔ ကမၻာ့ရန္သူၾကီးမ်ားေပတည္း။
"ပညာစစ္"
ဤဉာဏ္ပညာသည္ ပညာစစ္ ပညာတုဟု ႏွစ္မ်ိဳး ရွိ၏။ ထုိတြင္ ကံ ကံ၏ အက်ိဳးကို သိတတ္ေသာ ဉာဏ္၊ စာေပက်မ္းဂန္၏ အဓိပၸာယ္မွန္ကို နားလည္ေသာဉာဏ္္၊ ၀ိပႆနာဉာဏ္၊ မဂ္ဉာဏ္ ဖုိလ္ဉာဏ္မ်ားႏွင့္ ဘုရားရွင္၏ သဗၺညဳတဉာဏ္ တုိင္ေအာင္ အျပစ္ကင္းေသာ အသိအလိမၼာ ဉာဏ္ဟူသမွ် ပညာ အစစ္ပင္တည္း။
“ပါးနပ္သူ”ဟု ေခၚရသူတို႔ သႏၱာန္၀ယ္ တစ္ဖက္သားက်ေလာက္ေအာင္ ဟန္ပန္ေလသံ ေဆာင္တတ္၊ ေျပာတတ္ ေဟာတတ္ေသာဉာဏ္၊ အခိုးအ၀ွက္ဉာဏ္၊ အလွည့္စားဉာဏ္၊ ပရိယာယ္ မာယာဉာဏ္မ်ား ရွိ၏။ ထုိဉာဏ္မ်ိဳးသည္ ပညာစစ္မဟုတ္၊ လိမ္လည္ လွည့္ပတ္တတ္ေသာ “၀ဥၥနာ ပညာတု” ျဖစ္သည္။ (၀ဥၥနာ = သူတစ္ပါးကို လွည့္စားႏုိင္ေသာ + ပညာ = အသိ)
ပရမတၳ သေဘာအားျဖင့္ တဏွာျပ႒ာန္းေသာ အကုသိုလ္တည္း။ ထုိ႔ျပင္ သတ္နည္း ျဖတ္နည္း တုိက္ခိုက္နည္း လက္နက္ေကာင္းေကာင္း လုပ္နည္းမ်ားကို နားလည္ေသာ ဉာဏ္မ်ားလည္း ရွိေသးသည္။
ထုိဉာဏ္မ်ားလည္း ပညာစစ္မဟုတ္၊ ေနာက္၌ ျပမည့္ “၀ိတက္”ေခၚေသာအၾကံေကာင္းေသာ အကုသုိလ္သာ ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ထုိျပခဲ့ေသာ ပညာအတုမ်ားသည္ ထူထုိင္းဖ်င္းအသူတုိ႔မွာ မရွိ၊ ပင္ကိုက ပညာအစစ္အမွန္ ဓာတ္ခံပါသူ၊ အေတြ႕အၾကံဳ အၾကားအျမင္ (ဗဟုသုတ) မ်ားသူတို႔၌သာ ျဖစ္ႏုိင္ေပသည္။ အစစ္အမွန္ ပညာဉာဏ္က ပညာအတုအား ပကတူပနိႆယေခၚ ပ႒ာန္းပစၥည္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသည္ဟု ဆုိလုိသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ပင္ကိုက ဉာဏ္ထက္ျမတ္သူတုိ႔မွာ ေကာင္းေသာလုပ္ငန္း ကုသိုလ္လမ္း၌ အျမင့္ဆံုးအတန္းသို႔ ေရာက္ေအာင္ စြမ္းႏုိင္ၾကသကဲ့သို႔ မေကာင္းလုပ္ငန္း အကုသိုလ္လမ္း၌လည္း ကမ္းကုန္လမ္းကုန္ အစြမ္းကုန္ ဆုိးသြမ္းႏုိင္ၾကေလသည္။
"ဇာတိႏွင့္ ပညာပ၀တၱိပညာ"
အစစ္ျဖစ္ေသာ ပညာသည္ ဇာတိပညာ-ပ၀တၱိဟု ၂-မ်ိဳးရွိ၏။ ပဋိသေႏၶတည္ေနစဥ္ကပင္ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ ၃-မ်ိဳး ပါလာသူကို “တိဟိတ္ ပုဂၢိဳလ္” ဟုေခၚသည္။ “ပဋိသေႏၶစိတ္မွာ အေလာဘ စေသာ ဟိတ္ ၃-ပါးရွိသူ”ဟု ဆုိလုိသည္။ ထုိ တိဟိတ္ပုဂၢိဳလ္၏ အေမာဟ ေခၚ ပညာသည္ ဇာတိပညာ (၀မ္းတြင္းပါပညာ) တည္း။
ထုိဇာတိ ပညာပါသူသည္ ကေလးဘ၀ကပင္ ေျပာျပ၍ နားလည္လြယ္၏။ ေတာင္ေတာင္ ဤဤ ၾကံစည္တတ္ ေတြးေတာစဥ္းစားတတ္၏။
ပဋိသေႏၶပညာ မပါခဲ့ဘဲ ပ၀တၱိအခါက်မွ (ဖြားျမင္လာမွ) မိေကာင္းဖေကာင္းတုိ႔ သင္ျပျခင္း၊ အရြယ္ေရာက္၍ စာေပသင္ျခင္း၊ ၾကီးရင့္သည့္အခါ ပညာရွိထံ ေမးျမန္းေလ့ စံုစမ္းေလ့ရွိျခင္း၊ ဗဟုသုတ ရွာမွီးျခင္း စသည္တုိ႔ေၾကာင့္ တတ္သိနားလည္လာေသာ ပညာသည္ ပ၀တၱိပညာမည္၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဇာတိပညာမပါသူသည္ ပ၀တၱိပညာမည္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဇာတိပညာမပါသူသည္ ပ၀တၱိပညာျဖစ္ေအာင္ ထူေထာင္ႏုိင္ေသး၏။ ဇာတိပညာ ပါလာသည့္အျပင္ (ျပခဲ့ေသာနည္းျဖင့္) ပ၀တၱိပညာကိုလည္း ရျပန္ပါမူ အထက္တန္း ေရာက္သူတုိ႔တြင္ ပါ၀င္ႏုိင္သည္။
"ဇာတိပညာရွိေအာင္ ပ်ိဳးေထာင္နည္း"
ပဋိသေႏၶက ဉာဏ္ဓာတ္ပါလာျခင္းသည္ ေလာကီ၌သာ အက်ိဳးမ်ားသည္ မဟုတ္ေသး။ တရားအားထုတ္ရာ၌လည္း အက်ိဳးမ်ား၏။ ပဋိသေႏၶ ပညာရွိသူသာ တရားအားထုတ္၍ ေပါက္ႏုိင္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ေလရာဘ၀တုိ႔၌ ပဋိသေႏၶပါ ပညာရွိျဖစ္ေအာင္ ယခုဘ၀ကပင္ ထူေထာင္သင့္ၾကသည္။
ထူေထာင္နည္း တခ်ိဳ႕ကား---
ပထမဆံုး အသိအလိမၼာ ဉာဏ္ပညာ ထက္ျမက္သူ ျဖစ္ခ်င္ရမည္။ ထုိသို႔ ျဖစ္ခ်င္သည့္အတုိင္းလည္း အသိအလိမၼာ ဉာဏ္ပညာ တုိးပြားေအာင္ ေရးသားအပ္ေသာ က်မ္းစာတို႔ကို စိတ္ပါလက္ပါ ၾကည့္ရူရမည္။ ပညာရွိႏွင့္ ဆက္ဆံ၍ ထုိသူ႔အထံမွ အၾကံဉာဏ္ေကာင္းမ်ားကို ေမးျမန္းမွတ္သားရမည္။ ဤမွ်ေလာက္ ၾကိဳးစားလွ်င္ပင္ ပ၀တၱိဉာဏ္ တုိးပြား၍ အရာရာ၌ စဥ္းစားတတ္သူ ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။
ထုိအခါ ေနာင္ သံသရာအတြက္ ဉာဏ္ပညာ အထံုပါေလာက္ေပျပီ။
သို႔ေသာ္ အားမရသင့္ေသးပါ။
ဉာဏ္ပညာ ပြင့္လင္းေအာင္ အ၀တ္အစား အိပ္ရာေနရာမွ စ၍ တစ္ကိုယ္လံုး အျမဲသန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း ရွိေစရမည္။ ဒါနစေသာ ကုသိုလ္ျပဳတုိင္း “ဉာဏ္ပညာ ထက္ျမက္သူ ျဖစ္ရပါလုိ၏”ဟု စိတ္ကလည္း ညြတ္ရမည္။ ႏူတ္ကလည္း ရြတ္ဆုိဆုေတာင္းရမည္။ ရဟန္းသံဃာ လွဴဒါန္းရာ၌လည္း “စာေပကို သင္ယူႏုိင္၊ ပို႔ခ်ေရးသားနုိင္ပါေစ”ဟု စိတ္ေစတနာ ျဖစ္ေစရမည္။ တတ္ႏုိင္ပါမူစာသင္ေက်ာင္းတုိက္ တည္ေထာင္၍ စာပို႔ခ်ႏုိင္ေသာ ပုဂၢိဳုလ္ကို ကုိးကြယ္ကာ စာပို႔ခ်ႏုိင္ေအာင္လည္း ေထာက္ပံ့ရမည္။
လူစာသင္ေက်ာင္းမ်ားကိုလည္း ေထာက္ပံ့ရမည္။ တုိင္းသူျပည္သားတုိ႔ ပညာတုိးပြားေအာင္ ကူညီရမည္။ မိမိတတ္သိသမွ်ကို သူတစ္ပါးအား ေျပာျပခ်င္စိတ္၊ နားလည္ေစခ်င္စိတ္ ရွိရမည္။ ဤသို႔ စသည္ျဖင့္ ပညာဘက္၌ စိတ္ထက္သန္သူသည္ ဘ၀သံသရာ၀ယ္ ၾကီးက်ယ္ေသာ ပညာရွင္ ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ ဤကား ေနာက္ဘ၀ အဆက္ဆက္၌ ဇာတိပညာ (၀မ္းတြင္းပါပညာရွိ) ျဖစ္ေအာင္ ပ်ိဳးေထာင္နည္းေပတည္း။
"သဒၶါႏွင့္ ပညာ ကြာျခားပံု"
သဒၶါ၏ သေဘာတရားကား စြန္႕ၾကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းရလွ်င္ျပီးေရာ၊ ေနာင္သံသရာမွာ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ျဖစ္ဖုိ႔ရာ အေရးၾကီး၏။ အမ်ိဳးဘာသာသာသနာ ၾကီးပြားေရးကို ေလးေလးနက္နက္ သတိမထားတတ္။
ပညာ၏ သေဘာကား အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ ပညာေရးကို ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားျပီးလွ်င္ အက်ိဳးရွိေလာက္မွ လွဴသည္။ အေၾကာင္းေကာင္းလွ်င္ အက်ိဳးေကာင္းမည္ဟု (ကံ-ကံ၏အက်ိဳး) ယံုၾကည္ျပီးျဖစ္၍ ေနာက္ဘ၀၌ အက်ိဳးရဖုိ႔ အေရးကို အထူးတလည္ ေတြးမေနေတာ့ျပီ။
ဤသို႔လွ်င္ သဒၶါႏွင့္ ပညာသည္ အေျခတည္က စ၍ပင္ ကြာျခားခ်င္တုိင္း ကြာလာသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံကို သဒၶါမ်က္စိ၊ ပညာမ်က္စိျဖင့္ တစ္မ်ိဳးစီ ၾကည့္ၾကေပလိမ့္မည္။ သို႔ရာတြင္ အစံုၾကည့္ျခင္း မဟုတ္ဘဲ တစ္ဖက္စီခြဲ၍ အလြန္အကဲ ၾကည့္ျခင္းကား သဒၶါလည္းမေကာင္း၊ ပညာလည္းမေကာင္းပင္။ ႏွစ္ဖက္စံု ၾကည့္တတ္မွသာ ေကာင္းပါသည္။ “သဒၶါလြန္ေတာ့ တဏွာ၊ ပညာလြန္ေတာ့ မာယာ”ဟု က်မ္းလာဆုိုရုိး ရွိပါသည္။
အမွာ ။ ။ သဒၶါမ်က္စိ ပညာမ်က္စိျဖင့္ တစ္ဖက္စီ ၾကည့္ၾကပံု၊ ၂-ဖက္စံု ၾကည့္ၾကပံုကို စံုစံုလင္လင္ေရးရလွ်င္ က်မ္းစာတစ္ေစာင္ျဖစ္ေအာင္ ေရးမွသာ လံုးေလာက္ဖြယ္ ရွိေသာေၾကာင့္ ဤေနရာ၌ မေရးဘဲ လ်စ္လ်ဴရူရေတာ့မည္။
"တိုက္တြန္းခ်က္"
အုိ၊ အမ်ိဳးသားတုိ႔ အသိအလိမၼာ ဉာဏ္ပညာဟူသည္ အစစ္ျဖစ္ေစ၊ အတုျဖစ္ေစ မိမိ၌ ဓာတ္ခံရွိဖုိ႔ အေရးၾကီးလွေပသည္။ လူတို႔ အသက္ရွင္ဖုိ႔ အေရး၌ ႏွလံုးသည္းပြတ္သည္ အေရးအၾကီးဆံုး ျဖစ္သကဲ့သို႔ ေလာကသံသရာႏွစ္ျဖာ ၾကီးပြားေရး၌လည္း ဉာဏ္ပညာသည္ အေရးအၾကီးဆံုး ႏွလံုးသည္းပြတ္ပင္ ျဖစ္၏။
ဒါန သီလစေသာ ပါရမီအားလံုး၏ အက်ိဳးကို ဉာဏ္ပညာရွိသူသာ အဆံုးတုိင္ သိႏုိင္၍ ဉာဏ္ပညာေၾကာင့္သာ ထုိပါရမီမ်ား ျပည့္၀ၾကေပသည္။
ေလာက၌လည္း အိမ္တြင္းေရး ျငိမ္းခ်မ္းမူသည္ သမီးခင္ပြန္း ၂-ေယာက္၏ အသိအလိမၼာ ဉာဏ္ပညာအေပၚမွာ တည္သည္ မဟုတ္ေလာ။ သားေရး၊ သမီးေရး၊ စီးပြားေရး၊ ၾကီးပြားေရးတုိ႔၌လည္း ဉာဏ္ပညာရွိမွ ၀ီရိယ အက်ိဳး နားလည္၍ လံု႔လစိုက္ကာ သာသာယာယာ ရွိေစႏုိင္သည္။
ပရိသတ္ ဗုိလ္ပံုတုိ႔၏ အလယ္မွာလည္း “ပညာရဲရင့့္သူတို႔သာ ပြဲလယ္တင့္”ႏုိင္ၾကသည္။ ဘူးလံုး နားမထြင္း အဖ်ာင္း အအ ပညာပုိင္းက ေအာက္တန္းက်ေနသူတုိ႔မွာာ စည္းစိမ္ရွင္ပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အထက္တန္းသို႔ မတက္လွမ္းႏုိင္ၾကပါ။
ကမၻာကို လႊမ္းမုိး၍ အုပ္စိုးႏုိင္ေသာ သတၱိမွာ ဤပညာအရည္အခ်င္းသာတည္း။ ဓနရွင္တုိ႔မွာ ထုိပညာရွင္တုိ႔ကို ကူညီၾကသျဖင့္ ၾကီးပြားေရး၌ ေ၀စုရသူမ်ားသာ ျဖစ္ေလသည္။ အေသးအဖြဲရန္ပြဲကေလးမွစ၍ တုိင္းႏုိင္ငံခ်င္း စစ္ခင္းသည္အထိ ပညာရွိတုိ႔ဘက္က ေအာင္ပြဲရစျမဲျဖစ္သည္။
စတုဓမၼ ဇာတ္ေတာ္၌ ဂဂၤါျမစ္အတြင္း သူ႔နယ္ျဖစ္ေသာ စစ္တလင္းမွာပင္ အေလာင္းေတာ္ ေမ်ာက္မင္းက ၀ဥၥနာပညာျဖင့္ လွည့္စား၍ မိေက်ာင္းကို အႏုိင္ရခဲ့ဖူးေလသည္။ (ဤ၀တၳဳ၌ လွည့္စားတတ္ေသာ ဉာဏ္သည္ ပညာအတုသာျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ေလာကီၾကီးပြားေရး၌ ဤပညာအတုလည္း မ်ားစြာ အသံုးက်သည္ပင္။)
မေဟာ္သဓာတ္ ဇာတ္ေတာ္၌လည္း မေရမတြက္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ျမားေျမာက္လွစြာေသာ စစ္တပ္တုိ႔ျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္လာေသာ ေက၀ဋ္ပုဏၰားႏွင့္ စူဠဏီမင္းကို အေလာင္းေတာ္၏ ပညာအစြမ္းျဖင့္ က်ီးေျခာက္သလို ေျခာက္လွန္႔၍ ခံ့ခံ့ၾကီး ေအာင္ပြဲဆင္ခဲ့ရေေပသည္။
ပညာဘက္၌ အလိုက္အစားနည္းခဲ့ေသာ ဤျမန္မာနုိင္ငံကိုလည္း ေရနံတြင္း ေက်ာက္တြင္းႏွင့္ သစ္ေတာမ်ားကို သြားရည္ယိုေသာ ၀ဥၥနာပညာရွင္တုိ႔က သူငယ္ႏွပ္စားကေလးကို လွည့္စားသလုိ သိမ္းယူသြားသည္မွာ သူတုိ႔၏ ပညာစြမ္းပင္ျဖစ္သည္။
ယခုအခ်ိန္တုိင္ေအာင္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္မူ၌ ဉာဏ္မ်က္စိစူးရွေသာ ႏုိင္ငံျခားသားတို႔က ငါတုိ႔ အမ်ိဳးသား အမ်ိဳးသမီးေတြကို ကေလးလုိ သေဘားထား၍ ပစၥည္းေရာ လူပါ အညႊန္႔ခူးခ်င္တုိင္း ခူးေနၾကသည့္အျပင္ ေအာက္တန္းစားဟု ထင္ရေသာ နုိင္ငံျခားသား လက္လီ ကုန္သည္ေလးမ်ားကလည္း ထထၾကြၾကြ ၀ီရိယျဖင့္ စားေပါက္စားလမ္းကို အစြမ္းကုန္ ႏူိက္ေနၾကသည္။
ငါတုိ႔ အမ်ိဳးသားေတြက “ဖုိးသူေတာ္ က်ပ္တစ္လံုးႏွင့္ ေညာင္ပင္ကုန္းမွာ အိပ္ေပ်ာ္ေနၾကတုန္းပင္”။
အို… အမ်ိဳးသားတို႔ ပညာတတ္နည္းပါးေသာ ႏုိင္ငံဟူသမွ်သည္ အဘက္ဘက္က ေအာက္တန္းက်မည္မွာ ေဗဒင္ေမးေနစရာမလိုေတာ့ပါ။
အမ်ိဳးကို ခ်စ္ခင္ၾကေသာ ေက်ာင္းဆရာၾကီးမ်ားကလည္း စြမ္းႏုိင္သမွ် နည္းေကာင္းလမ္းမွန္မ်ားကို ညႊန္ျပၾကပါ။ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားတုိ႔ကလည္း စိတ္ပါလက္ပါ ၾကိဳးစားၾကပါ။ ဓနရွင္ လူၾကီးလူေကာင္းႏွင့္ သံဃာေတာ္ အေပါင္းကလည္း ပညာေရး တုိးတက္ေအာင္ အဘက္ဘက္က အားေပးၾကပါ။
ဤသို႔ တစ္ႏုိင္ငံလံုး ၾကိဳးစားမွသာ ယခုဘ၀၌ နာလန္ထူျပီးလွ်င္ သံသရာ အဆက္ဆက္လည္း ထက္ျမက္ေသာ ဇာတိပညာရွင္မ်ား ျဖစ္ႏုိင္ၾကပါလိမ့္မည္။
အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာစာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပေပးထားပါသည္။
ေမတၱာရိပ္မွ စာစီဓမၼဒါနျပဳပါသည္။
credit- ရနံ႔စံအိမ္

No comments:

Post a Comment