ဗုဒၶဘာသာ၀င္ပုဂၢဳိလ္တို႔သည္ ယခုဘ၀မွာ အနည္းဆံုး
အပါယ္တံခါးပိတ္သည့္ အဆင့္ေသာတာပန္ျဖစ္ေအာင္
၀ိပႆနာတရားအားထုတ္မည္ဟု ရည္ရြယ္ခ်က္ထား
ရွိၾကသည့္ ပုဂၢဳိလ္ေတြမ်ားၾကေပသည္။ အေကာင္းျမတ္
ဆံုးျဖစ္သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ထားရွိျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။
ယခုအခ်ိန္အခါသည္ အမွန္စင္စစ္ အပါယ္တံခါးပိတ္
သည့္အဆင့္ ေသာတာပန္အျဖစ္သို႔ေရာက္ရွိသြားႏုိင္
သည့္ အခ်ိန္အခါမ်ဳိးျဖစ္ေပသည္။ တရားအားထုတ္
ေၾကာင္း တရားရေၾကာင္း အဂၤါ၅ပါးႏွင့္ျပည့္စံုစြာအား
ထုတ္ႏုိင္ပါက ေသာတာပန္အျဖစ္မွစ၍ တရားထူးတရား
ျမတ္မ်ားရသြားႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုအဂၤါ ၅ပါး
ကို ျမတ္စြာဘုရားကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေဟာၾကားေတာ္မူ
ခဲ့ပါသည္။
၁။ သေဒၶါေဟာတိ = ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာတို႔၏
ဂုဏ္မ်ား၌ ယံုၾကည့္ျခင္း။
၂။ အပၸါဗာေဓါေဟာတိ = အနာေရာဂါကင္း၍က်န္းမာ
ျခင္း။
၃။ အသေ႒ာေဟာတိ = စိတ္ထားေျဖာင့္မတ္ျခင္း။
၄။ အာရဒၶ၀ီရိေယာ ၀ိဟာရတိ = ႀကိဳးႀကိဳးစားစား
အားထုတ္ျခင္း။
၅။ ပညာ၀ါေဟာတိ = ဉာဏ္ပညာႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း
ဟူေသာ တရားအားထုတ္ေၾကာင္း၊ တရားရေၾကာင္း
အဂၤါ ၅ ပါးကို ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
အက်ယ္
၁။ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာတို႔၏ဂုဏ္မ်ား၌ ယံုၾကည္
ျခင္းဟု ေဟာၾကားရာ၌ အၾကင္၀ိပႆနာတရား
အားထုတ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား၏
ဂုဏ္ေတာ္ ၉ ပါး၊ တရားေတာ္၏ဂုဏ္ေတာ္ ၉ပါး၊
သံဃာေတာ္၏ ဂုဏ္ေတာ္ ၉ ပါး၌ မတုန္မလႈပ္
ဉာဏ္ျဖင့္သက္၀င္၍ ယံုၾကည္၏။ အထူးသျဖင့္
မိမိယခုအားထုတ္ဆဲ တရားေပၚ၌ ယံုၾကည္ရမည္
ျဖစ္ေပသည္။
ေဖာင္းတယ္၊ ပိန္တယ္၊ ထိုင္တယ္၊ ထိတယ္၊ ၾကြ
တယ္၊ လွမ္းတယ္၊ ခ်တယ္၊ ေကြးတယ္၊ ဆန္႔တယ္
စသည္ျဖင့္ ႐ႈမွတ္ေနရင္းပင္ အမွတ္ျပည့္သြားေသာ
အခါ နိဗၺာန္ကိုျမင္သြားႏုိင္သည္။ အပါယ္တံခါးပိတ္
သြားႏုိင္သည္ဟု ယံုၾကည္၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္သည္တရား
ရႏုိင္မည့္ ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ သံုးပါးရတနာ ဂုဏ္ေတြမွာ မွန္စြာ
ယံုၾကည္သည္။
၂။ အနာေရာဂါကင္း၍ က်န္းမာျခင္းဟု ေဟာၾကား
ရာ၌ အၾကင္၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ေသာပုဂၢဳိလ္
သည္ မိမိစားလုိက္ေသာ အစာအာဟာရမ်ားကို
၀မ္းမီးက ေၾကညက္ေအာင္ ခ်က္ေပးႏုိင္သည့္၀မ္းမီး
ႏွင့္ျပည့္စံု၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္သည္ တရားရႏုိင္မည့္ပုဂၢဳိလ္
ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ အစာေၾကေစ၊ ၀မ္းမီးေပ၊ ရွိေလ
က်န္းမာသည္။
၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ရာ၌ ဇက္ထုိးျခင္း၊ ေခါင္း
ကိုက္ျခင္း၊ ဗိုက္ေအာင့္ျခင္းစသည္ သာမန္ေရာဂါ
ေ၀ဒနာမ်ားရွိ႐ုံျဖင့္ မက်န္းမာဟု မဆိုႏုိင္ေပ။ မိမိ
စားလုိက္ေသာ အစာအာဟာရမ်ား ေၾကညက္ေအာင္
ခ်က္ေပးႏုိင္သည့္ ၀မ္းမီးမ်ားမရွိေလာက္ေအာင္စြဲကပ္
ေနသည့္ ေရာဂါရွိမွသာ မက်န္းမာဟုဆိုရေပသည္။
ဇက္ထိုးျခင္း၊ ၀မး္ဗိုက္ေအာင့္ျခင္း စသည့္သာမာန္
ေရာဂါေ၀ဒနာမ်ား ရွိခဲ့ေသာ္ ၀ိပႆနာတရား႐ႈမွတ္
၍ သမာဓိဉာဏ္မ်ားျဖစ္လာေသာအခါ ထိုသာမာန္
ေရာဂါေ၀ဒနာမ်ား ေပ်ာက္ကင္းသြားၾကမည္သာ
ျဖစ္ေပသည္။
၃။ စိတ္ထားေျဖာင့္မတ္ျခင္းဟု ေဟာၾကားရာ၌
အၾကင္၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ေသာပုဂၢဳိလ္
သည္ အားထုတ္ေနဆဲ အခိုက္အတန္႔မွာ ဉာဏ္
စဥ္အားေလ်ာ္စြာ မိမိခႏၶာကိုယ္၌ ေကာင္းသည့္
တရားသေဘာ၊ မေကာင္းသည့္ ဆိုးသည့္ေ၀ဒနာ
မေကာင္းသည့္တရားသေဘာ စသည္မ်ားကို
ကမၼ႒ာန္းဆရာမ်ားထံ ကမၼ႒ာန္းသိၾကားလိမၼာ
ေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားထံ၌ ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာတင္ျပ
တတ္၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္သည္ တရားရႏုိင္မည့္
ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ ေကာင္းဆိုးႏွစ္တန္၊ တင္ျပျပန္
အမွန္ေျဖာင့္သည္မည္။
၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ၾကရာတြင္ ဉာဏ္စဥ္
အားေလ်ာ္စြာ တစ္ခါတစ္ခါ ၀ိပႆနာတရား
အားထုတ္ရသည္မွာ အလြန္ပင္ခက္ခဲလာတတ္
ၾကေပသည္။ တရားေတြအလြန္ပင္ဆိုးလာတတ္
ၾကေပသည္။ တစ္ခါတစ္ခါ ၀ိပႆနာတရား
အားထုတ္ၾကရသည္မွာ အလြန္ပင္ခ်မ္းသာသုခ
မ်ား ခံစားရရွိၾကေပသည္။ တစ္ခါတစ္ရံလူသာမန္
မဆိုထားႏွင့္ နတ္သာမာန္တို႔ပင္ မခံစား၊ မေတြ႕
သိႏုိင္သည့္ ခ်မ္းသာသုခတို႔ကို ခံစားေတြ႔သိၾကရ
ေပသည္။ မည္ကဲ့သို႔ ခ်မ္းသာသည္ဟု မေျပာျပ
တတ္ေအာင္ပင္ ခ်မ္းသာသုခမ်ားကို ခံစားေတြ႔
သိၾကရေပသည္။
ဤကဲ့သို႔ လြယ္ကူခ်မ္းသာျခင္း၊ ခက္ခဲဆင္းရဲ
ျခင္းမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ႀကံဳရေသာအခါ ခ်မ္းသာကို
သာ ကမၼ႒ာန္းဆရာမ်ားထံ၌ တင္ျပၿပီးလွ်င္
ခက္ခဲဆင္းရဲမ်ားကို မတင္ျပပါဘဲထားခဲ့ေသာ္
ခက္ခဲဆင္းရဲသည္မ်ားကိုသာ တင္ျပ၍ ခ်မ္းသာ
သည္မ်ားကို မတင္ျပခဲ့ေသာ္ ကမၼ႒ာန္းဆရာမ်ား
ကျပည့္စံုစြာမသိၾက၍ ျပဳျပင္မေပးႏုိင္သျဖင့္
ေယာဂီအတြက္ တရားအေတြ႕ေႏွး၊ တရားေတြ
အတက္ေႏွးေနတတ္ၾကေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္
ေကာင္းဆိုးႏွစ္တန္အမွန္ကို တင္ျပၾကရေပ
သည္။
သာဓကမ်ားမွာ
အရွင္၀ ၤဂီသသည္ မေကာင္းတာကိုတင္ျပ၍
တရားေတြတိုးတက္သြားတာရွိခဲ့ဖူးသည္ ။
တစ္ခ်ိန္ေသာအခါ သာ၀တၳိျပည္မွာ အရွင္
၀ ၤဂီသသည္ အရွင္အာနႏၵာေနာက္မွဆြမ္းခံ
ၾကြ၍လိုက္သြားရာတြင္ မင္းမ်ဳိးအိမ္တစ္အိမ္
သုိ႔ေရာက္သြားေလ၏။ ထိုအခါ မင္းမ်ဳိးမင္း
သမီးမ်ားကိုျမင္ရသျဖင့္ အရွင္၀ ၤဂီသမွာ
မေကာင္းသည့္ တပ္မက္သည့္စိတ္မ်ားျဖစ္လာ
ေလသည္။ ထိုသုိ႔ျဖစ္လာသည့္အေၾကာင္းကို
အရွင္အာနႏၵာအား ခ်က္ခ်င္းပင္ ေလွ်ာက္ထား
တင္ျပလုိက္ေလ၏။
အရွင္အာနႏၵာက အသုဘလုိ႔ ျမင္ေအာင္႐ႈပါ
စသည္ျဖင့္ ဆံုးမတရားေဟာၾကားေပးလုိက္
ေသာအခါ အရွင္၀ ၤဂီသမွာ မေကာင္းသည့္
တပ္မက္သည့္စိိတ္ေတြကင္းေပ်ာက္သြားရေပ
သည္။ တရားေတြတိုးတက္သြားရေပသည္။
မေကာင္းတာတင္ျပ၍တရားေတြတိုးတက္
သြားေသာ သာဓကျဖစ္ေပသည္။
အရွင္အႏု႐ုဒၶါသည္ ေကာင္းတာကိုတင္ျပ၍
တရားေတြတိုးတက္သြားကာ ရဟႏၱာျဖစ္သြား
တာလည္းရွိခဲ့ဖူးေလသည္။
တစ္ခ်ိန္ေသာအခါ အရွင္အႏု႐ုဒၶါသည္အရွင္
သာရိပုတၱရာထံ ခ်ဥ္းကပ္၍ ေလွ်ာက္ထားသည္
မွာ အရွင္ျမတ္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္သာသနာ
ေတာ္သုိ႔ ၀င္၍ ရဟန္း၀တ္သည္မွာ တစ္၀ါပဲ
ရွိပါေသးသည္။ သု႔ိေသာ္ တစ္ေထာင္ေသာ
ေလာကဓါတ္ကို ျမင္ႏုိင္သည့္ ဒိဗၺစကၡဳအဘိ
ညာဥ္ကို ရရွိထားပါသည္။ တပည့္ေတာ္မွာ
၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပႆဒၶိဟူေသာတရား
ေကာင္းမ်ားလည္း ရွိပါသည္။ သုိ႔ေသာ္တပည့္
ေတာ္၏စိတ္သည္ ကိေလသာတို႔မွ မလြတ္
ေျမာက္ေသးပါ။ တရားမရေသးပါ။ အဲဒါဘာ
ေၾကာင့္ပါလဲဘုရားဟု သူ႔မွာရွိသည့္ ေကာင္း
သည့္ဂုဏ္မ်ားကို တင္ျပေလွ်ာက္ထားေလ
သည္။
ထိုအခါ အရွင္သာရိပုတၱရာက သင့္မွာတရား
ဆိုး ၃ မ်ဳိး၀င္ေန၍ သင္တရားမရေသးျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။ ဒီတရားဆိုး ၃မ်ဳိးကိုပယ္ႏုိင္က
သင္တရားရႏုိင္ေပသည္ဟု မိန္႔ၾကားၿပီးပယ္
ဖို႔ရာ တရားဆိုး ၃ မ်ဳိးကို ေဟာၾကားေပးပါ
သည္။
က။ ငါ့ရွင္အႏု႐ုဒၶါ တစ္ေထာင္ေသာေလာကဓါတ္
ကိုျမင္ႏုိင္သည့္ ဒိဗၺစကၡဳအဘိညာဥ္ကိုရရွိထား
သည္ဟု သင့္စိတ္တြင္ျဖစ္ေနျခင္းသည္ မာန
၀င္ေနျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။
ခ။ ၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပႆဒၶိဟူေသာတရား
ေကာင္းမ်ား ရွိေနသည္ဟု အဖန္ဖန္ဆင္ျခင္သံုး
သပ္ေနျခင္းသည္ သင့္မွာ ဥဒၶစၥျဖစ္ေနျခင္းပင္
ျဖစ္ေပသည္။
ဂ။ ဤကဲ့သုိ႔တရားေကာင္းေတြရွိေနပါလ်က္
တရားလည္းမရေသးပါလား မရေသးပါလားဟု
အဖန္ဖန္ပူပန္ေနျခင္းသည္ သင့္သႏၱာန္မွာကုကၠဳစၥ
ေတြျဖစ္ေနျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။ ဤတရားဆိုး
၃ မ်ဳိးကို ပယ္ႏုိင္လွ်င္ သင္တရားရႏုိင္ေပသည္
ဟု မိန္႔ၾကားၿပီးလွ်င္ အလုပ္ေပးတရားကိုေဟာ
ၾကားေပးပါသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ မာန၊ ဥဒၶစၥ၊ ကုကၠဳစၥ သံုး၀ပယ္ရ
မည္။
အရွင္အႏု႐ုဒၶါသည္ ေတာအရပ္သုိ႔ ထြက္ခြါသြား
ၿပီးလွ်င္ တရားအားထုတ္ေလ၏။ ျမတ္စြာဘုရား
၏အကူအညီျဖင့္ မၾကာမီအခ်ိန္ကာလအတြင္းမွာ
ပင္ ရဟႏၱာျဖစ္သြားေလသည္။ ေကာင္းတာကို
တင္ျပ၍ တရားရသြားေသာ သာဓကပင္ျဖစ္ေလ
သည္။
၄။ ႀကိဳးႀကိဳးစားစားအားထုတ္ရျခင္းဟု ေဟာၾကား
ရာ၌ အၾကင္၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ေသာပုဂၢဳိလ္
သည္ အပါယ္ငရဲသုိ႔က်ေရာက္ေစတတ္သည့္အကု
သိုလ္တရားတို႔ကို ပယ္ဖို႔ရာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာသို႔
ေရာက္ေစႏုိင္သည့္ ကုသုိလ္တရားမ်ား ျပည့္စံုလာ
ဖို႔ရာ အားထုတ္ရာ၌ ကိုယ္ႏွင့္အသက္ကိုမငဲ့ကြက္
ပါဘဲ ကိုယ္အားဉာဏ္အားရွိသမွ် အဆင့္ဆင့္တိုး
တက္ေအာင္ အားထုတ္၏။ မည္သည့္အေၾကာင္း
ေၾကာင့္မွ် အားထုတ္မႈကိုမရပ္ဆိုင္းပါဘဲ မိမိရည္
မွန္းထားသည့္ တရားအဆင့္ရသည္အထိအား
ထုတ္၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္သည္ တရားရႏုိင္မည့္ ပုဂၢဳိလ္
ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ မရပ္မနား၊ အစဥ္ပြား၊ ႀကိဳးစား
အားထုတ္သည္။
၅။ ပညာဉာဏ္ႏွင့္ျပည့္စံုျခင္းဟုေဟာၾကားရာ၌
အၾကင္၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ေသာပုဂၢဳိလ္
သည္ အျဖစ္အပ်က္ကို ေတြ႕ျမင္ႏုိင္သည့္ဉာဏ္
ပညာရွိရေပမည္။ အျဖစ္ႏွင့္အပ်က္ကိုေတြ႕ျမင္
ရမည္ဟုဆိုရာ၌ မွန္းဆ၍ေတြ႕သိျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္
ေပ။ နာမ္ႏွင့္႐ုပ္ကို ကြဲျပား၍သိေသာ နာမ႐ႈပ
ပရိေစၧဒဉာဏ္ အေၾကာင္းႏွင့္အက်ဳိးကိုသိေသာ
ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္၊ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဟူ၍
သံုးသပ္ကာသိေသာ သမၼသနဉာဏ္တို႔ကိုအစဥ္
အတိုင္းထိုက္ေလ်ာက္သည့္အားေလ်ာ္စြာေတြ႔
သိၿပီးမွ အျဖစ္ႏွင့္အပ်က္ကို ေတြ႕သိ၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္
သည္ တရားရႏုိင္သည့္ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ သိျမင္ဉာဏ္၊
အမွန္ရွိရမည္။
၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ၾကရာ၌
ယံုၾကည္ျခင္းႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊
က်မ္းမာျခင္းႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊
စိတ္ထားေျဖာင့္မွန္ျခင္းႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊
ႀကိဳးႀကိဳးစားအားထုတ္ျခင္းႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း၊
ျဖစ္ပ်က္ျမင္ႏုိင္သည့္ဉာဏ္ပညာႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း
တို႔သည္ တရားအားထုတ္ေၾကာင္း တရားရ
ေၾကာင္း အဂၤါ ၅ပါးျဖစ္သည္ဟု ျမတ္စြာဘုရား
ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ ယံုၾကည္က်န္းမာ၊ ေျဖာင့္စြာ
စိတ္ထား၊ ႀကိဳးစားတြင္တြင္၊ ျဖစ္ပ်က္ျမင္၊
ငါးအင္တရားရေၾကာင္းတည္း။
သဒၶမၼရံသီရိပ္သာဆရာေတာ္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ပုဂၢဳိလ္တို႔သည္ ယခုဘ၀မွာ အနည္းဆံုး
အပါယ္တံခါးပိတ္သည့္ အဆင့္ေသာတာပန္ျဖစ္ေအာင္
၀ိပႆနာတရားအားထုတ္မည္ဟု ရည္ရြယ္ခ်က္ထား
ရွိၾကသည့္ ပုဂၢဳိလ္ေတြမ်ားၾကေပသည္။ အေကာင္းျမတ္
ဆံုးျဖစ္သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ထားရွိျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။
ယခုအခ်ိန္အခါသည္ အမွန္စင္စစ္ အပါယ္တံခါးပိတ္
သည့္အဆင့္ ေသာတာပန္အျဖစ္သို႔ေရာက္ရွိသြားႏုိင္
သည့္ အခ်ိန္အခါမ်ဳိးျဖစ္ေပသည္။ တရားအားထုတ္
ေၾကာင္း တရားရေၾကာင္း အဂၤါ၅ပါးႏွင့္ျပည့္စံုစြာအား
ထုတ္ႏုိင္ပါက ေသာတာပန္အျဖစ္မွစ၍ တရားထူးတရား
ျမတ္မ်ားရသြားႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုအဂၤါ ၅ပါး
ကို ျမတ္စြာဘုရားကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေဟာၾကားေတာ္မူ
ခဲ့ပါသည္။
၁။ သေဒၶါေဟာတိ = ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာတို႔၏
ဂုဏ္မ်ား၌ ယံုၾကည့္ျခင္း။
၂။ အပၸါဗာေဓါေဟာတိ = အနာေရာဂါကင္း၍က်န္းမာ
ျခင္း။
၃။ အသေ႒ာေဟာတိ = စိတ္ထားေျဖာင့္မတ္ျခင္း။
၄။ အာရဒၶ၀ီရိေယာ ၀ိဟာရတိ = ႀကိဳးႀကိဳးစားစား
အားထုတ္ျခင္း။
၅။ ပညာ၀ါေဟာတိ = ဉာဏ္ပညာႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း
ဟူေသာ တရားအားထုတ္ေၾကာင္း၊ တရားရေၾကာင္း
အဂၤါ ၅ ပါးကို ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
အက်ယ္
၁။ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာတို႔၏ဂုဏ္မ်ား၌ ယံုၾကည္
ျခင္းဟု ေဟာၾကားရာ၌ အၾကင္၀ိပႆနာတရား
အားထုတ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား၏
ဂုဏ္ေတာ္ ၉ ပါး၊ တရားေတာ္၏ဂုဏ္ေတာ္ ၉ပါး၊
သံဃာေတာ္၏ ဂုဏ္ေတာ္ ၉ ပါး၌ မတုန္မလႈပ္
ဉာဏ္ျဖင့္သက္၀င္၍ ယံုၾကည္၏။ အထူးသျဖင့္
မိမိယခုအားထုတ္ဆဲ တရားေပၚ၌ ယံုၾကည္ရမည္
ျဖစ္ေပသည္။
ေဖာင္းတယ္၊ ပိန္တယ္၊ ထိုင္တယ္၊ ထိတယ္၊ ၾကြ
တယ္၊ လွမ္းတယ္၊ ခ်တယ္၊ ေကြးတယ္၊ ဆန္႔တယ္
စသည္ျဖင့္ ႐ႈမွတ္ေနရင္းပင္ အမွတ္ျပည့္သြားေသာ
အခါ နိဗၺာန္ကိုျမင္သြားႏုိင္သည္။ အပါယ္တံခါးပိတ္
သြားႏုိင္သည္ဟု ယံုၾကည္၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္သည္တရား
ရႏုိင္မည့္ ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ သံုးပါးရတနာ ဂုဏ္ေတြမွာ မွန္စြာ
ယံုၾကည္သည္။
၂။ အနာေရာဂါကင္း၍ က်န္းမာျခင္းဟု ေဟာၾကား
ရာ၌ အၾကင္၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ေသာပုဂၢဳိလ္
သည္ မိမိစားလုိက္ေသာ အစာအာဟာရမ်ားကို
၀မ္းမီးက ေၾကညက္ေအာင္ ခ်က္ေပးႏုိင္သည့္၀မ္းမီး
ႏွင့္ျပည့္စံု၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္သည္ တရားရႏုိင္မည့္ပုဂၢဳိလ္
ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ အစာေၾကေစ၊ ၀မ္းမီးေပ၊ ရွိေလ
က်န္းမာသည္။
၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ရာ၌ ဇက္ထုိးျခင္း၊ ေခါင္း
ကိုက္ျခင္း၊ ဗိုက္ေအာင့္ျခင္းစသည္ သာမန္ေရာဂါ
ေ၀ဒနာမ်ားရွိ႐ုံျဖင့္ မက်န္းမာဟု မဆိုႏုိင္ေပ။ မိမိ
စားလုိက္ေသာ အစာအာဟာရမ်ား ေၾကညက္ေအာင္
ခ်က္ေပးႏုိင္သည့္ ၀မ္းမီးမ်ားမရွိေလာက္ေအာင္စြဲကပ္
ေနသည့္ ေရာဂါရွိမွသာ မက်န္းမာဟုဆိုရေပသည္။
ဇက္ထိုးျခင္း၊ ၀မး္ဗိုက္ေအာင့္ျခင္း စသည့္သာမာန္
ေရာဂါေ၀ဒနာမ်ား ရွိခဲ့ေသာ္ ၀ိပႆနာတရား႐ႈမွတ္
၍ သမာဓိဉာဏ္မ်ားျဖစ္လာေသာအခါ ထိုသာမာန္
ေရာဂါေ၀ဒနာမ်ား ေပ်ာက္ကင္းသြားၾကမည္သာ
ျဖစ္ေပသည္။
၃။ စိတ္ထားေျဖာင့္မတ္ျခင္းဟု ေဟာၾကားရာ၌
အၾကင္၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ေသာပုဂၢဳိလ္
သည္ အားထုတ္ေနဆဲ အခိုက္အတန္႔မွာ ဉာဏ္
စဥ္အားေလ်ာ္စြာ မိမိခႏၶာကိုယ္၌ ေကာင္းသည့္
တရားသေဘာ၊ မေကာင္းသည့္ ဆိုးသည့္ေ၀ဒနာ
မေကာင္းသည့္တရားသေဘာ စသည္မ်ားကို
ကမၼ႒ာန္းဆရာမ်ားထံ ကမၼ႒ာန္းသိၾကားလိမၼာ
ေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားထံ၌ ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာတင္ျပ
တတ္၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္သည္ တရားရႏုိင္မည့္
ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ ေကာင္းဆိုးႏွစ္တန္၊ တင္ျပျပန္
အမွန္ေျဖာင့္သည္မည္။
၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ၾကရာတြင္ ဉာဏ္စဥ္
အားေလ်ာ္စြာ တစ္ခါတစ္ခါ ၀ိပႆနာတရား
အားထုတ္ရသည္မွာ အလြန္ပင္ခက္ခဲလာတတ္
ၾကေပသည္။ တရားေတြအလြန္ပင္ဆိုးလာတတ္
ၾကေပသည္။ တစ္ခါတစ္ခါ ၀ိပႆနာတရား
အားထုတ္ၾကရသည္မွာ အလြန္ပင္ခ်မ္းသာသုခ
မ်ား ခံစားရရွိၾကေပသည္။ တစ္ခါတစ္ရံလူသာမန္
မဆိုထားႏွင့္ နတ္သာမာန္တို႔ပင္ မခံစား၊ မေတြ႕
သိႏုိင္သည့္ ခ်မ္းသာသုခတို႔ကို ခံစားေတြ႔သိၾကရ
ေပသည္။ မည္ကဲ့သို႔ ခ်မ္းသာသည္ဟု မေျပာျပ
တတ္ေအာင္ပင္ ခ်မ္းသာသုခမ်ားကို ခံစားေတြ႔
သိၾကရေပသည္။
ဤကဲ့သို႔ လြယ္ကူခ်မ္းသာျခင္း၊ ခက္ခဲဆင္းရဲ
ျခင္းမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ႀကံဳရေသာအခါ ခ်မ္းသာကို
သာ ကမၼ႒ာန္းဆရာမ်ားထံ၌ တင္ျပၿပီးလွ်င္
ခက္ခဲဆင္းရဲမ်ားကို မတင္ျပပါဘဲထားခဲ့ေသာ္
ခက္ခဲဆင္းရဲသည္မ်ားကိုသာ တင္ျပ၍ ခ်မ္းသာ
သည္မ်ားကို မတင္ျပခဲ့ေသာ္ ကမၼ႒ာန္းဆရာမ်ား
ကျပည့္စံုစြာမသိၾက၍ ျပဳျပင္မေပးႏုိင္သျဖင့္
ေယာဂီအတြက္ တရားအေတြ႕ေႏွး၊ တရားေတြ
အတက္ေႏွးေနတတ္ၾကေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္
ေကာင္းဆိုးႏွစ္တန္အမွန္ကို တင္ျပၾကရေပ
သည္။
သာဓကမ်ားမွာ
အရွင္၀ ၤဂီသသည္ မေကာင္းတာကိုတင္ျပ၍
တရားေတြတိုးတက္သြားတာရွိခဲ့ဖူးသည္ ။
တစ္ခ်ိန္ေသာအခါ သာ၀တၳိျပည္မွာ အရွင္
၀ ၤဂီသသည္ အရွင္အာနႏၵာေနာက္မွဆြမ္းခံ
ၾကြ၍လိုက္သြားရာတြင္ မင္းမ်ဳိးအိမ္တစ္အိမ္
သုိ႔ေရာက္သြားေလ၏။ ထိုအခါ မင္းမ်ဳိးမင္း
သမီးမ်ားကိုျမင္ရသျဖင့္ အရွင္၀ ၤဂီသမွာ
မေကာင္းသည့္ တပ္မက္သည့္စိတ္မ်ားျဖစ္လာ
ေလသည္။ ထိုသုိ႔ျဖစ္လာသည့္အေၾကာင္းကို
အရွင္အာနႏၵာအား ခ်က္ခ်င္းပင္ ေလွ်ာက္ထား
တင္ျပလုိက္ေလ၏။
အရွင္အာနႏၵာက အသုဘလုိ႔ ျမင္ေအာင္႐ႈပါ
စသည္ျဖင့္ ဆံုးမတရားေဟာၾကားေပးလုိက္
ေသာအခါ အရွင္၀ ၤဂီသမွာ မေကာင္းသည့္
တပ္မက္သည့္စိိတ္ေတြကင္းေပ်ာက္သြားရေပ
သည္။ တရားေတြတိုးတက္သြားရေပသည္။
မေကာင္းတာတင္ျပ၍တရားေတြတိုးတက္
သြားေသာ သာဓကျဖစ္ေပသည္။
အရွင္အႏု႐ုဒၶါသည္ ေကာင္းတာကိုတင္ျပ၍
တရားေတြတိုးတက္သြားကာ ရဟႏၱာျဖစ္သြား
တာလည္းရွိခဲ့ဖူးေလသည္။
တစ္ခ်ိန္ေသာအခါ အရွင္အႏု႐ုဒၶါသည္အရွင္
သာရိပုတၱရာထံ ခ်ဥ္းကပ္၍ ေလွ်ာက္ထားသည္
မွာ အရွင္ျမတ္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္သာသနာ
ေတာ္သုိ႔ ၀င္၍ ရဟန္း၀တ္သည္မွာ တစ္၀ါပဲ
ရွိပါေသးသည္။ သု႔ိေသာ္ တစ္ေထာင္ေသာ
ေလာကဓါတ္ကို ျမင္ႏုိင္သည့္ ဒိဗၺစကၡဳအဘိ
ညာဥ္ကို ရရွိထားပါသည္။ တပည့္ေတာ္မွာ
၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပႆဒၶိဟူေသာတရား
ေကာင္းမ်ားလည္း ရွိပါသည္။ သုိ႔ေသာ္တပည့္
ေတာ္၏စိတ္သည္ ကိေလသာတို႔မွ မလြတ္
ေျမာက္ေသးပါ။ တရားမရေသးပါ။ အဲဒါဘာ
ေၾကာင့္ပါလဲဘုရားဟု သူ႔မွာရွိသည့္ ေကာင္း
သည့္ဂုဏ္မ်ားကို တင္ျပေလွ်ာက္ထားေလ
သည္။
ထိုအခါ အရွင္သာရိပုတၱရာက သင့္မွာတရား
ဆိုး ၃ မ်ဳိး၀င္ေန၍ သင္တရားမရေသးျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။ ဒီတရားဆိုး ၃မ်ဳိးကိုပယ္ႏုိင္က
သင္တရားရႏုိင္ေပသည္ဟု မိန္႔ၾကားၿပီးပယ္
ဖို႔ရာ တရားဆိုး ၃ မ်ဳိးကို ေဟာၾကားေပးပါ
သည္။
က။ ငါ့ရွင္အႏု႐ုဒၶါ တစ္ေထာင္ေသာေလာကဓါတ္
ကိုျမင္ႏုိင္သည့္ ဒိဗၺစကၡဳအဘိညာဥ္ကိုရရွိထား
သည္ဟု သင့္စိတ္တြင္ျဖစ္ေနျခင္းသည္ မာန
၀င္ေနျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။
ခ။ ၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပႆဒၶိဟူေသာတရား
ေကာင္းမ်ား ရွိေနသည္ဟု အဖန္ဖန္ဆင္ျခင္သံုး
သပ္ေနျခင္းသည္ သင့္မွာ ဥဒၶစၥျဖစ္ေနျခင္းပင္
ျဖစ္ေပသည္။
ဂ။ ဤကဲ့သုိ႔တရားေကာင္းေတြရွိေနပါလ်က္
တရားလည္းမရေသးပါလား မရေသးပါလားဟု
အဖန္ဖန္ပူပန္ေနျခင္းသည္ သင့္သႏၱာန္မွာကုကၠဳစၥ
ေတြျဖစ္ေနျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။ ဤတရားဆိုး
၃ မ်ဳိးကို ပယ္ႏုိင္လွ်င္ သင္တရားရႏုိင္ေပသည္
ဟု မိန္႔ၾကားၿပီးလွ်င္ အလုပ္ေပးတရားကိုေဟာ
ၾကားေပးပါသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ မာန၊ ဥဒၶစၥ၊ ကုကၠဳစၥ သံုး၀ပယ္ရ
မည္။
အရွင္အႏု႐ုဒၶါသည္ ေတာအရပ္သုိ႔ ထြက္ခြါသြား
ၿပီးလွ်င္ တရားအားထုတ္ေလ၏။ ျမတ္စြာဘုရား
၏အကူအညီျဖင့္ မၾကာမီအခ်ိန္ကာလအတြင္းမွာ
ပင္ ရဟႏၱာျဖစ္သြားေလသည္။ ေကာင္းတာကို
တင္ျပ၍ တရားရသြားေသာ သာဓကပင္ျဖစ္ေလ
သည္။
၄။ ႀကိဳးႀကိဳးစားစားအားထုတ္ရျခင္းဟု ေဟာၾကား
ရာ၌ အၾကင္၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ေသာပုဂၢဳိလ္
သည္ အပါယ္ငရဲသုိ႔က်ေရာက္ေစတတ္သည့္အကု
သိုလ္တရားတို႔ကို ပယ္ဖို႔ရာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာသို႔
ေရာက္ေစႏုိင္သည့္ ကုသုိလ္တရားမ်ား ျပည့္စံုလာ
ဖို႔ရာ အားထုတ္ရာ၌ ကိုယ္ႏွင့္အသက္ကိုမငဲ့ကြက္
ပါဘဲ ကိုယ္အားဉာဏ္အားရွိသမွ် အဆင့္ဆင့္တိုး
တက္ေအာင္ အားထုတ္၏။ မည္သည့္အေၾကာင္း
ေၾကာင့္မွ် အားထုတ္မႈကိုမရပ္ဆိုင္းပါဘဲ မိမိရည္
မွန္းထားသည့္ တရားအဆင့္ရသည္အထိအား
ထုတ္၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္သည္ တရားရႏုိင္မည့္ ပုဂၢဳိလ္
ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ မရပ္မနား၊ အစဥ္ပြား၊ ႀကိဳးစား
အားထုတ္သည္။
၅။ ပညာဉာဏ္ႏွင့္ျပည့္စံုျခင္းဟုေဟာၾကားရာ၌
အၾကင္၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ေသာပုဂၢဳိလ္
သည္ အျဖစ္အပ်က္ကို ေတြ႕ျမင္ႏုိင္သည့္ဉာဏ္
ပညာရွိရေပမည္။ အျဖစ္ႏွင့္အပ်က္ကိုေတြ႕ျမင္
ရမည္ဟုဆိုရာ၌ မွန္းဆ၍ေတြ႕သိျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္
ေပ။ နာမ္ႏွင့္႐ုပ္ကို ကြဲျပား၍သိေသာ နာမ႐ႈပ
ပရိေစၧဒဉာဏ္ အေၾကာင္းႏွင့္အက်ဳိးကိုသိေသာ
ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္၊ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဟူ၍
သံုးသပ္ကာသိေသာ သမၼသနဉာဏ္တို႔ကိုအစဥ္
အတိုင္းထိုက္ေလ်ာက္သည့္အားေလ်ာ္စြာေတြ႔
သိၿပီးမွ အျဖစ္ႏွင့္အပ်က္ကို ေတြ႕သိ၏။ ထိုပုဂၢဳိလ္
သည္ တရားရႏုိင္သည့္ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေပသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္တန္၊ သိျမင္ဉာဏ္၊
အမွန္ရွိရမည္။
၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ၾကရာ၌
ယံုၾကည္ျခင္းႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊
က်မ္းမာျခင္းႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊
စိတ္ထားေျဖာင့္မွန္ျခင္းႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊
ႀကိဳးႀကိဳးစားအားထုတ္ျခင္းႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း၊
ျဖစ္ပ်က္ျမင္ႏုိင္သည့္ဉာဏ္ပညာႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း
တို႔သည္ တရားအားထုတ္ေၾကာင္း တရားရ
ေၾကာင္း အဂၤါ ၅ပါးျဖစ္သည္ဟု ျမတ္စြာဘုရား
ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
ေဆာင္ပုဒ္ ။ ။ ယံုၾကည္က်န္းမာ၊ ေျဖာင့္စြာ
စိတ္ထား၊ ႀကိဳးစားတြင္တြင္၊ ျဖစ္ပ်က္ျမင္၊
ငါးအင္တရားရေၾကာင္းတည္း။
သဒၶမၼရံသီရိပ္သာဆရာေတာ္။
No comments:
Post a Comment